Videreutdanning i Palliativ omsorg trinn II
2007-2008
-
VIU8271
- 30sp
Forutsetter bestått
Fullført VIU8001 Videreutdanning i Palliativ omsorg- helhetlig lindring i livets sluttfase trinn I
Forventet læringsutbytte
Studiet bygger på målene for trinn I av videreutdanningen i palliativ omsorg:
* Ivaretar den lindrende omsorg for den uhelbredelig syke i hele det palliative forløp, med respekt for pasienten og pårørendes integritet og ønsker
* Inngår som velkvalifisert samarbeidspartner i flerfaglige/tverrsektorielle sammenhenger
* Benytter kompetansekilder og nettverk for å skaffe kunnskap
* Anvender kunnskaps- og verdi-basert forskning og utviklingsresultater
* Drøfter og anvender lindringsmetoder basert på pasientens/familiens situasjon og preferanser
* Kan arbeide meningsfullt i et lidelsesfyllt rom
Videre mål er at studenten ved slutten av denne utdanningen:
1. anvender kunnskap om gruppeprosesser og gruppedynamikk i refleksjonsgrupper
2. praktiserer systematisk refleksjon over teoretisk kunnskap og egne erfaringer i klinisk praksis
3. viser innsikt i personlige og faglige verdier og etiske fundamenter i undervisning
4. demonstrerer engasjement og kompetanse i å undervise
5. beskriver strategier og metoder for kvalitetsutviklende endringsarbeid
Emnets temaer
Utdanningsfokus og læringsstrategier: Refleksjon og arbeid i grupper
· Palliativ sykepleie
· Gruppeteori: Karakteristikk, funksjon, modeller og dynamikk
· Refleksjon som middel til læring og utvikling
· Elektronisk litteratursøk
· Egen læringsplan med målsetting og tema for utviklingsprosjekt
Læring, formidling og relasjonskompetanse
· Læringssyn
· Kunnskapssyn
· Veilednings- og relasjonskompetanse
Klinisk sykepleievitenskap, endringsstrategier og kvalitetsutvikling
· Evidensbasert praksis
· Prosjekt-planlegging, -gjennomføring og -evaluering
· Metodiske tilnærminger
· Forskningsetiske betraktninger
· Artikkelanalyse
· Endringsarbeid og kvalitetsutvikling
Utviklingsprosjekt innen palliativ sykepleie/ omsorg
· Ressursforelesninger i metode og forskningsprosess
- Individuelt fordypningsoppgave som studenten legger fram for medstudenter og lærer til progressiv veiledning og drøfting.
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Obligatoriske oppgaver
Praksis
Prosjektarbeid
Refleksjon
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Ressursforelesninger, gruppearbeid, nettstøttet læring, obligatoriske oppgaver, refleksjon, veiledning, gjensidig studentveiledning og individuelle studier
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Individuell fordypningsoppgave- endringsprosjekt. Kan være på eget arbeidssted.
Fordypningsoppgaven og alle obligatoriske arbeidskrav innleveres via ClassFronter.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Ekstern sensor sammen med emnelærer vurderer fordypningsoppgaven fra del 4.
Obligatoriske arbeidskrav
Innlevering for hvert delemne til studentens elektroniske innleveringsmappe innen gitte tidsfrister:
- Delemne 1: Skriftlig logg/refleksjonsnotat.
- Delemne 2: Skriftlig logg/refleksjonsnotat.
- Delemne 3: En artikkelanalyse med tema som kan brukes i utviklingsprosjektet i del 4.
De tre første delemnene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Innlevering av selvvalgt litteraturliste på 600-700 sider
Læremidler
Studenten presenterer en selvvalgt litteraturliste på 600-700 sider innen innleveringsfrisen for fordypningsoppgaven i del 4.
Erstatter
VIU8091 Videreutdanning i palliative omsorg, trinn II
Supplerende opplysninger
Det arbeides med å etablere en videreutdanning i palliativ omsorg på 60 studiepoeng over 2 år deltid, som kan inngå som fordypning i Master i klinisk sykepleie.