Veiledning og coaching, trinn II - VVC2
Innledning
Studiet bygger på Veiledning og coaching trinn I, og utvider perspektivet fra individ og gruppe til organisasjon og nettverk. Studiet vektlegger en ikke-instrumentell forståelse av veiledning og coaching. Refleksjon over praksis og videreutvikling av egen rolle som veileder/coach står sentralt. Studentene får utvidet tilfang av metoder og strategier i veiledning og coaching knyttet til aktuell kontekst.
Studiet består av to emner a 15 studiepoeng, med følgende hovedtemaer:
- Teoretisk forankring
- Metodisk veiledning og coaching
- Veiledning og coaching i ulike arbeidskontekster
Studiet organiseres som et felles utdanningstilbud ved Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Gjøvik. Undervisningen på Veiledning og coaching, trinn II, foregår på Høgskolen i Lillehammer. Studiet starter med en 3 dagers samling. Studiet har ellers fast samlingsdag torsdager. En torsdag per måned er satt av til selvstudier. I løpet av studiet skal studentene jobbe med personlig læreplan, refleksjonsbasert hjemmeoppgave, litteraturlogg, refleksjonslogger og praksislogger, samt gjennomføre 30 timer praksis med egen veiledning/coaching og 30 timer gruppeveiledning leder av høgskolens veiledere. Studiet avsluttes med en individuell hjemme-eksamen over en uke med selvvalgt problemstilling.
Tidspunkt for samlinger
- 5. - 7. september 2007.
- Torsdagene høsten 2007 i uke 37 til 48 minus uke 40 og 44 + onsdag i uke 48.
- Torsdager våren 2008 i uke 3 til 15 minus uke 7, 9, 12, og 13.
- 29. og 30. mai 2008
Studiet har ingen studieavgift. Det betales kun ordinær semesteravgift på ca. kr.500. I tillegg kommer utgifter til nødvendig litteratur/studiemateriell, samt reise og opphold i forbindelse med undervisningen.
Opptaket til Veiledning og coaching, trinn II, gjøres høsten 2007 av Høgskolen i Lillehammer. Søknad sendes Høgskolen i Lillehammer, 2626 Lillehammer.
Kontaktperson på HiL er Anne-Marie Aubert.
Studiets varighet, omfang og nivå
Studiet bygger på Videreutdanning i veiledning og coaching trinn I (30 studiepoeng) eller tilsvarende.
Studiet er tilrettelagt som et temabasert deltidsstudium på 30 studiepoeng.
Normert studietid er 1 år med en forventet studieinnsats i snitt på ca 20 t pr.uke.
Videreutdanning i veiledning og coaching trinn II gir 30 studiepoeng innen høyere utdanning.
Forventet læringsutbytte
Studiet skal gjøre studentene i stand til å:
- Utvikle teoretisk og analytisk forståelse av behov for veiledning og coaching i ulike kontekster
- Vurdere teori og metode på en kritisk og reflektert måte
- Lede og gjennomføre veiledning og coaching på en faglig reflektert, fleksibel og troverdig måte
- Synligjøre etiske vurderinger og valg for seg selv og andre
- Se sin faglige virksomhet i en samfunnsmessig sammenheng
- Med utgangspunkt i faglig kontekst kunne variere strategi og metodisk tilnærming og begrunne faglig valg og standpunkter
Internasjonalisering
Ikke aktuelt
Målgruppe
Studiet har en tverrfaglig profil, og passer f.eks for helse- og sosialarbeidere, lærere, førskolelærere, ledere innen privat og offentlig sektor, politi, leger og psykologer.
Opptakskrav og rangering
For opptak til Videreutdanning i veiledning og coaching trinn II kreves:
- Treårig utdanning på høgskole eller universitetsnivå
- Minimum 2 års relevant veiledningspraksis
- Videreutdanning i Veiledning og coaching trinn I (30 studiepoeng) eller tilsvarende relevant formalutdanning
Studiets innhold, oppbygging og sammensetning
Faginnholdet i studiet vil ha fokus på følgende tema som sees i sammenheng:
- Verdier og kulturforståelse i veiledning og coaching
- Arbeid med mål og verdier i organisasjoner sett fra rollen som veileder og/eller coach
- Forskjellige kontekster og profesjonsroller i veiledning og coaching
- Faglig veiledning/coaching som organisasjonsutviklingsmetode
- Faglig veiledning/coaching som tiltak rettet mot kompetanseheving
- Faglig veiledning/coaching i relasjonsbygging og samspillsteori
- Konflikt og konflikthåndtering
Ut over dette vil faginnholdet bli bestemt av studentene og lærerne i fellesskap i løpet av første fellessamling i studiet.
Det vil også være ønskelig å ha fokus på:
- Ulike uttrykksmåter i menneskelig samhandling
- Maktperspektiver i veiledning og coaching
- Etiske utfordringer i veiledning og coaching
- Kjønnsperspektivet i veiledning og coaching
Modul I: Teoretisk forankring
Mål
- Studentene har forståelse for teoretisk forankring og teoretiske tradisjoner om hva virkeligheten kan være eller forstås som
- Studentene ser betydningen av forskjellige virkelighetsoppfatninger og hvordan disse virker inn på våre verdier, fokuseringer og mellommenneskelige relasjoner og praksis
Innhold
- Grunnlagstenkning
- Kunnskapssyn og kunnskapsdannelse
Modul 2: Metodisk veiledning og coaching
Mål
- Studentene har innsikt i sin rolle som veileder og/eller coach
- Studentene evner å knytte sammen teori og praksis
- Studenten har videreutviklet sine evner til å møte mennesker på måter som gis fra den aktuelle situasjon
Innhold
- Hvordan kan vårt praktiske og teoretiske fundament virke inn på veiledning og coaching
- Ulike metoders fordeler og begrensninger
- Fokus på språket
- Forskjellige dialogformer, inkludert reflekterende team
- Fokus på nonverbal og kroppslig kompetanse
Modul 3: Ulike arbeidskontekster
Mål
- Studentene har innsikt i og forståelse for ulike arbeidskontekster
- Studenten har innsikt i og ferdigheter til å forstå og respektere ulike forståelse
- Studenten evner å møte egen forforståelse
- Studentene har innsikt i egen og andres kulturforståelse
- Studenten evner å samarbeide med ulike profesjoner/forskjellige sammenhenger
- Studentene har innsikt i egen atferd og eget forhold til konflikter
- Studentene er i stand til å møte og håndtere konflikter på en nyansert og konstruktiv måte
Innhold
Veiledning og coachingens plass og betydning i ulike relevante arbeidskontekster
Undervisnings- og læringsmetode
Fellessamlinger
Arbeidsmåtene i fellessamlingene vil variere mellom: forelesninger, etterlesninger, øvelser, arbeid i grupper uten veileder/coach, arbeid i grupper med veileder/coach, drøftinger, studentaktive metoder hvor en for eksempel legger frem litteratur m.m.
Fellessamlingene utgjør totalt ca 25 dager fordelt på 2 semestre. Studiet starter med en 3 dagers samling, ellers er torsdag samlingsdag. Undervisningen vil være preget av at studentenes erfaringer og innspill anvendes i drøfting og teoriutvikling på samlingene.
Basisgrupper
Basisgruppene er å forstå som faste grupper som består gjennom hele året. Gruppene består av 5 - 7 personer. Møtene i basisgruppene skal fortrinnsvis brukes til:
- Gjensidig veiledning/coaching og ideutveksling mellom studentene
- Arbeid med teori, med utgangspunkt i egen praksis
- Drøfting og bearbeiding av skriftlige oppgaver/arbeidskrav
- Drøfting og bearbeiding av aktuell litteratur
Basisgruppene fastsetter selv tidspunkt for sine samlinger. Totalt anbefales det at gruppene møtes 60 timer uten lærer/gruppeveileder og utenfor timefastsatt timeplan.
Egen praksis som veileder og/eller coach
Studentene skal selv være veiledere/coacher og gjennomføre minst 30 timers praksis i løpet av studieperioden. Med praksis menes aktiv veiledning/coaching (forberedelse og etterarbeid kommer utenom nevnte tidsramme). Veiledning/coaching kan være rettet mot individ, gruppe eller organisasjon.
Etterveiledning/coaching i gruppe
Ut over dette kommer 30 t etterveiledning/coaching i gruppe ledet av godkjent veileder/coach fra Høgskolene. Dette anses for å være en særdeles viktig del av studiet.
Studentene må derfor ta høyde for ca 90 t gruppeaktivitet utenom timeplanlagt undervisning.
Den totale rammen for studentenes arbeid blir :
Basisgrupper 60 timer
Egen praksis som veileder/coach30 timer
Etterveiledning/coaching i gruppe 30 timer
Totalt: 120 timer
Eksamensform
• Personlig læreplan
• Litteraturlogg, refleksjonslogger og praksislogger
• 30 timer praksis med egen veiledning eller coaching
• Gruppeveiledning i 30 timer ledet av høgskolens veiledere (er lagt til samlingsdager)
• Refleksjonsbasert hjemmeoppgave
• Avsluttende individuell hjemmeeksamen over en uke med selvvalgt problemstilling (7000 ord)