Bachelor i geomatikk -
Innledning
Hver enkelt av oss har i forskjellige situasjoner behov for ulike typer geografisk informasjon.
Vi kan trenge hjelp til å finne veien til noen vi skal besøke og må bruke et veikart. Vi skal på skitur i fjellet og trenger et turkart for å vite hvor det er lett å gå på ski. Dersom vi skal bygge hus, trengs detaljert kart og planer over boligfeltet der vi skal bo.
Bedrifter kan trenge hjelpemidler til å finne ut hvor det er lurt å legge et salgssted eller et avdelingskontor. Ved hjelp av geografiske data og analyser kan de finne ut hvor de fleste kundene bor, hvor lang reisevei de får og hvor konkurrentene har sine avdelinger.
Innen markedsføring brukes geografiske data sammen med data om befolkning i et område til å skreddersy reklame for en bestemt målgruppe. Transportfirmaer har stor nytte av programvare som kan finne fram til de raskeste kjørerutene mellom kundene.
Kommuner og statlige etater trenger geografisk informasjon for å planlegge utviklingen i samfunnet og til å drifte mange tjenester. Eksempler på dette er lokalisering av sykehus, skoler, boligfelt, eiendommer, teknisk infrastruktur (vei, vann, avløp, strøm osv.), rekreasjonsområder og naturvernområder. Ambulansetjenesten og brannvesenet er helt avhengig av oppdatert geografisk informasjon for å finne raskt fram ved en utrykning.
Ved bygge- og anleggsprosjekter må ulike utbyggingsalternativer visualiseres på kart og i 3-dimensjonale modeller. Hvilken plassering blir best? Hva blir billigst, hvor mye skal graves ut og hvor mye fjell må sprenges bort?
For at alle disse behovene skal kunne dekkes må vi først måle opp og samle inn de geografiske dataene. Terrenget kartlegges ved hjelp av landmåling, satellittbilder, flyfotografering eller skanning fra helikopter. Ved kartleggingen etableres det vi kaller ”stedfestet informasjon” eller ”geodata”: Alle ting som skal kartlegges blir bestemt i et koordinatsystem (X, Y, og høyde), og denne informasjonen organiseres i en database sammen med annen informasjon om objektet. Fra databasen kan man så hente ut ønsket informasjon. Det kan være for eksempel eiendomsgrenser, hvor ledninger og kabler ligger og skolekretsdata.
I kartleggingsarbeidet brukes det nå mer og mer avanserte satellitt-systemer: GPS, det russiske GLONASS og det framtidige europeiske systemet Galileo. Disse systemene har allerede stor betydning ved ulike former for navigasjon (fly, båt, bil, mm.)
Fagområdet geomatikk inngår som en del av alt det som er nevnt her. Kort sagt dreier det seg om innsamling, forvalting og bruk av geografisk informasjon
Studiets faglige grunnlag og idégrunnlag
Studiet er bygd opp med hovedvekt på å utdanne selvstendige og faglig dyktige geomatikkandidater som arbeidslivet etterspør.
Studiets varighet, omfang og nivå
Studiet er en grunnutdanning med normert studietid på 3 år – 180 studiepoeng – og tilbys som en heltidsutdanning. Studiet har to studieretninger: Landmåling og Geografiske Informasjons-Systemer. Fullført utdanning gir rett til å bruke graden ”Bachelor i geomatikk.”
Forventet læringsutbytte
Ved sluttført studium forventes studenten å:
- Ha solid kunnskap innen innsamling, systematisering/ lagring, forvaltning, analyse og presentasjon av geodata (stedfestet informasjon). Dette innebærer at kandidaten har en god plattform innen både landmåling og geografiske informasjonssystemer (GIS).
- Kunne skaffe til veie og tilrettelegge geografisk informasjon som grunnlag for planlegging, prosjektering, drift og vedlikehold innen både offentlig og privat sektor.
- Studenter med valgt fordypning i landmåling forventes å beherske mer avanserte sider innen satellittlandmåling, stikking på bygg og anlegg og håndtering av ulike koordinatsystemer og projeksjoner. I tillegg skal kandidatene ha gode kunnskaper knyttet til nøyaktighetsvurdering og kvalitetssikring av ulike landmålingsarbeider.
- Studenter med valgt fordypning i GIS skal ha bred kunnskap innen bruk, analyse og forvaltning av geografiske data. Dette innebærer kunnskap knyttet til bruk av teknologi (Internett, databaser, navigasjon/ veivalg, konsekvensanalyser).
- Kandidatene skal kunne ta vare på økonomiske og organisasjonsmessige konsekvenser ved bruk av geografiske data i en organisasjon og bidra med geomatikkompetanse i tverrfaglige aktiviteter.
- Kunne vise gode ferdigheter i bruk av faglige kilder, faglige metoder, aktuelle lover og regelverk, samt standarder for planlegging, prosjektering, bygging, forvaltning, drift, vedlikehold.
- Kunne arbeide selvstendig, og kunne overføre kunnskaper og ferdigheter til nye beslektede problemstillinger.
- Ha god evne til å presentere et tema og føre dialog innen fagfeltets sentrale emner.
Fullført studium vil kvalifisere til arbeid innen bl.a.:
- Offentlig virksomhet og forvaltning (Statens kartverk, Statens vegvesen, kommuner, fylket, Jordskifteverket, forsvaret)
- Private kart- og oppmålingsfirmaer
- Konsulentfirmaer, utstyrs- og programvareleverandører
- Oljeselskaper (navigasjon, ressurskartlegging)
- Elverk (kartlegging, landmåling, GIS)
Andelen ansatte i privat sektor er økende, blant annet på grunn av endringer i lovverket i forhold til oppmåling av grunneiendommer.
Studiet kvalifiserer for et Masterstudium i geomatikk ved Lund/HiG, og ved valg av full fordypning i matematikk også til masterstudium ved NTNU og UMB.
Internasjonalisering
Det er lagt til rette for utveksling med utenlandske studiesteder høstsemesteret i 3. klasse. Hovedprosjektet i vårsemesteret i 3. klasse kan også utføres i utlandet. Det er inngått avtale om utveksling av studenter for et semester med "The School of Construction and the Environment of British Columbia" i Canada og University of Otago, Dunedin i New Zealand. Utveksling til andre utenlandske studiesteder er også mulig.
Målgruppe
Elever fra videregående skole med allmennfaglig studieretning og personer fra arbeidslivet med tilsvarende realkompetanse. Personer med utdannelse fra teknisk fagskole og de som har gjennomført forkurs for ingeniørutdanning kan også søke under forutsetning av generell studiekompetanse.
Opptakskrav og rangering
Avsluttet videregående skole med allmennfaglig studieretning + 2MX eller 2MY eller 3MZ eller tilsvarende realkompetanse.
Søkere som er 25 år eller eldre kan også bli tatt opp på grunnlag av realkompetanse.
Studiets innhold, oppbygging og sammensetning
Studiet fokuserer på arbeidslivets behov og det er i stor grad lagt opp til en integrering av realfagene inn i de ulike emnene. Dette gjør at studiet kan starte direkte på geomatikkemnene allerede i starten av studiet.
Pedagogiske metoder
Det pedagogiske opplegget er legger i stor grad vekt på studentaktive
undervisningsmetoder: Selvstendige eller gruppevis mappeoppgaver/ prosjekter, gruppe-arbeid med veiledning underveis, samt skriftlig eller muntlig presentasjon, forelesninger, oppgaveregning, laboratoriearbeid, ekskursjoner, firmabesøk, markarbeid m.m.
I studiet legges det vekt på å bruke relevant utstyr og moderne dataverktøy.
Studentene skal i flere av emnene koble læring til pågående og langsiktige FoU-prosjekter ved institusjonen eller i samarbeid med ulike bedrifter og etater.
Oppbygning og innhold
Studieopplegget tar utgangspunkt i samfunnets ønsker og behov og at opplegget kjøres i samarbeid med offentlig og private fagmiljøer.
Undervisningens innhold tar utgangspunkt i samfunnets ønsker og behov og opplegget kjøres med forpliktende samarbeid med offentlig og private fagmiljøer.
Studiet starter raskt med geomatikkrelaterte emner, hvor realfagene er inkludert. Matematikk, statistikk og fysikk er således innbakt i flere av emnene og undervises direkte i tilknytning til behovet underveis i studiet.
Første studieår har kun obligatoriske emner, mens graden av valgfrihet øker fra midten av studiet, jfr. tabellene nedenfor.
Emnene kjøres for en stor del parallelt med de ettårige studietilbudene innen landmåling og GIS de to første årene.
Studiet avsluttes ved at studentene gjennomfører en selvstendig bacheloroppgave på 20 studiepoeng i samarbeid med en oppdragsgiver.
Geomatikkstudiet har to studieretninger. Disse er helt like de tre første semestrene (halve studiet). De to studieløpene er vist nedenfor.
Kvalitetssikring
Kvalitetssikringen i studiet bygger på:
• Undervisningspersonalets faglige og pedagogiske kompetanse
• Kvalitetssikringssystemer og involvering
• Forskningsbasert undervisning
• Sensorordning
Forskningsbasert undervisning
Gjennom studiet vil studentene bli introdusert for metoder og tankegang som skal gjøre dem i stand til selv å gjennomføre enkle FoU-arbeider. Det legges spesiell vekt på systematikk, litteraturbruk, kildekritikk og referanseangivelser.
Gjennom flere av de landmålings- og kartbaserte emnene trekkes studentene inn i skolens pågående FoU-arbeider. Det finnes flere standarder for gjennomføring, dokumentasjon, presentasjon som benyttes i undervisningsopplegget.
Avslutningsvis skal studentene gjennomføre en bacheloroppgave der alle elementer skal inngå.
For å fremme en forskningsbasert tilnærming, vil det i samtlige emner vektlegges at studentene viser god forskningsetikk gjennom selvstendige arbeider og god litteratur- og referansebruk.
Sensorordning
Sensurordningen følger høgskolens retningslinjer, og varierer dermed mellom:
• En intern sensor
• En intern sensor og en ekstern sensor
• To interne sensorer
• Tilsynssensor
Anvendelse
Uteksaminerte kandidater er svært populære og etterspurt i arbeidsmarkedet. Studenten har således en trygg framtidig med mange ulike og spennende jobbmuligheter både privat og offentlig (programvareleverandører, entreprenører (som stikningsingeniører), private kart og oppmålingsfirmaer, konsulentfirmaer, oljeselskaper og el-verk, kommuner, Statens Kartverk, Statens vegvesen, forsvaret, jordskifteverket).
Emnetabeller
1. studieår (felles)
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | |||
GEO1141 | Landmåling instrument- og beregningslære - LIB | O | 20 | |||||
IMT1241 | Grunnleggende programmering i Java | O | 10 | |||||
GEO1151 | GIS Intro I | O | 5 | |||||
GEO1091 | Juss | O | 5 | |||||
GEO2132 | Kartlegging | O | 5 | |||||
GEO2241 | Praktisk landmåling - PL - | O | 15 | |||||
Sum: | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
I 4. semester deles studieprogrammet i to studieretninger; landmåling og GIS. Dette framgår av tabellene under.
2. og 3. studieår - Studieretning landmåling
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | |||
GEO3111 | Geografisk informasjonsbehandling | O | 15 | |||||
GEO1161 | Teknisk Engelsk | O | 5 | |||||
IMT2261 | Informasjonsstrukturer og databaser | O | 10 | |||||
GEO2151 | Landmålingsanalyse | O | 10 | |||||
GEO2121 | Terrengmodeller | O | 10 | |||||
GEO3121 | Geodatastrukturering | O | 10 | |||||
Valgemne, 10 st.p. | V | 10 | ||||||
GEO3061 | Stikking, videregående | O | 10 | |||||
GEO3071 | Satellittgeodesi, videregående | O | 10 | |||||
Valgemne, 10 st.p. | V | 10 | ||||||
TØL3901 | Bacheloroppgave 20 | O | 20 | |||||
Sum: | 0 | 0 | 30 | 30 | 30 | 30 |
For studieretning Landmåling velges 10 stp. valgemner i 5. semester, og 10 stp. i 6. semester. (se liste under)
2. og 3. studieår - Studieretning GIS
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | |||
GEO3111 | Geografisk informasjonsbehandling | O | 15 | |||||
GEO1161 | Teknisk Engelsk | O | 5 | |||||
IMT2261 | Informasjonsstrukturer og databaser | O | 10 | |||||
GEO3121 | Geodatastrukturering | O | 10 | |||||
GEO3131 | GI - Infrastruktur | O | 10 | |||||
GEO2121 | Terrengmodeller | V | 10 | |||||
GEO3101 | Geografisk analyse | V | 10 | |||||
Valgemne, 10 st.p. | V | 10 | ||||||
Valgemne, 10 st.p. | V | 10 | ||||||
GEO2261 | GIS i arealplanlegging | O | 10 | |||||
Valgemne, 10 st.p. | V | 10 | ||||||
TØL3901 | Bacheloroppgave 20 | O | 20 | |||||
Sum: | 0 | 0 | 30 | 30 | 30 | 30 |
For studieretning GIS velges enten GEO3101 eller GEO 2121 i 4. semester.
I 5. semester velges 20 stp valgemner, og i 6. semester velges 10 stp. valgemner. (se liste under)
Anbefalte valgfag 3. studieår, Studieretning landmåling og Studieretning GIS)
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | |||
GEO3082 | Geomatikk prosjektoppgave I | V | 5 | 5 | ||||
GEO3092 | Geomatikk prosjektoppgave II | V | 10 | 10 | ||||
BYG1261 | Byggteknikkk | V | 10 | |||||
BYG3081 | Byggesaksprosessen | V | 10 | |||||
IMT1121 | Innføring i informasjonsikkerhet | V | 10 | |||||
IMT1041 | Informasjons- og publiseringsteknologi | V | 10 | |||||
BYG1331 | Universell utforming innendørs | V | 10 | |||||
GEO2121 | Terrengmodeller | V | 10 | |||||
BYG2181 | DAK for bygg (Revit) | V | 5 | |||||
GEO3101 | Geografisk analyse | V | 10 | |||||
IMT1291 | Webdesign | V | 10 | |||||
Sum: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andre valgbare emner
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | |||
REA1042 | Matematikk 10 - Funksjoner med en variabel | O | 5 | |||||
REA2051 | Matematikk 20 - Matematiske metoder | O | 10 | |||||
REA3002 | Matematikk 30 | O | 10 | |||||
SMF1042 | Økonomistyring | O | 10 | |||||
SMF1191 | Kvalitetsledelse | O | 5 | |||||
Sum: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |