Innføring i krav til systematisk kvalitetsutvikling og vitenskapelig arbeid
2008-2009
-
SPL4111
- 5sp
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne kan studenten stille relevante, kritiske spørsmål til en vitenskapelig publikasjon mht.
- studiens reliabilitet og validitet
- studiens etiske implikasjoner
- resultatenes relevans for egen kliniske praksis
Emnets temaer
- Hva er sann kunnskap?
- Hva er vitenskapelig kvalitet og troverdighet?
-
Spørsmål knyttet til reliabilitet og validitet
-Valg av kvantitativ eller kvalitativ tilnærming
-Valg av utforskende eller handlingsorienterte studier - Utdyping av problemstillinger knyttet til publiserte forskningsartikler av relevans for fordypningsområde.
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Ressursforelesninger, dialogbasert undervisning, gruppearbeid
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- Hjemmeeksamen i gruppe
- Individuell muntlig presentasjon med opponentskap
- Gruppeeksamen må være bestått for å komme opp til muntlig
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
Deltagelse i basisgruppe gjennom hele perioden
Læremidler
Oppgis ved studiestart