Geografisk informasjonsteknologi for medieteknikk
2008-2009
-
GEO5001
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
- XML-kjennskap tilsvarende 5 stp
- Database-kjennskap tilsvarende 5 stp
- Programmering tilsvarende 5 stp
- Web-publisering tilsvarende 10 stp
Forventet læringsutbytte
Etter å ha gjennomgått emnet skal studentene forstå for hvordan den geografiske virkeligheten kan representeres i digital form i en datamaskin og skal ha kunnskap om formater, standarder og teknologier for å knytte sammen web-baserte applikasjoner og geografiske informasjonssystemer. Studentene skal også ha erfaring i å utvikle og tilrettelegge web-baserte løsninger der geografisk informasjon spiller en vesentlig rolle. Studentene skal være kjent med og kunne gjøre praktisk bruk av resultater fra sentrale forskningsprosjekter innen dette feltet.
Emnets temaer
- Innføring i geografisk informasjonsteknologi tilsvarende GEO1151 GIS Intro I
- Geografiske koordinatsystemer, georeferanser og geotagging
- Håndtering av tid og historiske stedsdata
- Geografisk informasjon i XML (KML og GML)
- Teknologier og metoder for håndtering av geografisk informasjon på web (bl.a. WMS, WFS, SVG)
- Bruk av geografisk informasjon i webapplikasjoner og webtjenester
- Lokasjonsbaserte tjenester
Pedagogiske metoder
Prosjektarbeid
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Vurderingsformer
Muntlig, individuelt
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
Karakteren settes etter helhetsvurdering av prosjektarbeid (gruppearbeid) og individuell, muntlig utspørring.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ingen kontinuasjonseksamen gis
Obligatoriske arbeidskrav
Muntlig fremlegg (må være godkjent av faglærer). Studentene gis i oppgave å presentere deler av pensum.
Læremidler
Bøker:
- Longley et al, 2005: Geographic Information Systems and Science. Wiley, ISBN0-470-87001-X
- Peng/Tsou, 2003: Internet GIS. Wiley. ISBN 0-471-35923-8
- Lake, 2004: GML – Geography Markup Language, foundation for the geoWeb. Wiley. ISBN 0-470-87154-7
Annet:
- Utdelte forskningsartikler