Vitenskapsteori og forskningsmetode
2009-2010
-
RAD2041
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
Modul 1 - 6.
Forventet læringsutbytte
Vitenskapsteori og forskningsmetode
· kjenner til de ulike vitenskapsteoretiske retninger og viser forståelse for hvordan disse preger vår oppfatning av den opplevde virkelighet
· har kunnskap om vitenskap og vitenskaplig metode og nyttiggjør seg forskningsrapporter og forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
· gjenkjenner forskningsprosessen i vitenskapelige publikasjoner, og vurderer forskningsresultaters betydning for eget studium og yrkesutøvelse
· begrunner handlinger faglig ovenfor pasientene, andre yrkesutøvere og arbeidsgiver
· har trening i kritisk holdning til kunnskap generelt og vitenskapelig basert kunnskap spesielt
· viser innsikt og forståelse for forskningsetiske problemstillinger med vekt på informert samtykke, taushetsbelagte data og etiske konsekvenser
· kjenner ulike forskningsmetoder og viser forståelse for sammenhengen mellom disse og det vitenskapsteoretiske grunnlag
· viser innsikt i forskningsprosessen, strategi, design og metodevalg, kvantitative og kvalitative metoder for datainnsamling, bearbeiding og rapportering
· anvender forskningsprosessens prinsipper i arbeid med egne prosjekter/ bacheloroppgave under studiet, og kan i yrkesutøvelsen anvende enkle statistiske metoder til bearbeidelse av innsamlede data som for eksempel signifikans test, krysstabell med mer.
· forstår betydningen av å ivareta menneskeverd og menneskerettigheter innen forskning og fagutvikling
· viser respekt for andres integritet, frihet og medbestemmelse og ivaretar krav til anonymitet, konfidensialitet og lagring av data
· tar ansvar for at andre ikke utsettes for unødvendig belastninger (eks. stråledose) som følge av forskningen
Emnets temaer
- Vitenskapsteori
- Forskningsmetode
- Forskningsetikk
Pedagogiske metoder
PBL (Problem Basert Læring)
Pedagogiske metoder (fritekst)
Utdanningen benytter PBL som sin pedagogiske metode. Dette innebærer i tillegg til arbeid i basisgruppene blant annet: forelesninger, selvstudie, seminar
Vurderingsformer
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
Studentene gjennomfører et forskningsprosjekt i miniformat i basisgruppen sin. Dette prosjektet skal legges fram og presenteres for medstudentene (opponenter) og sensorene på et seminar. Prosjektet blir vurdert i forhold til kvaliteten på rapporten, framlegget og opponering av medstudenter.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Kontinuasjon gjennomføres etter seksjonens eksamensplan. Ved kontinuasjon gis studentene anledning til å forbedre sin tidligere innleverte oppgave i samme emne.
Læremidler
Bachelor i radiografi ved HiG har ikke pensumlitteratur. En oversikt over oppdatert ressurslister ligger på høgskolens hjemmeside http://www.hig.no/hos/seksjon_radiografi/bachelor_i_radiografi/litteraturlister.
Supplerende opplysninger
Dette emnet må være bestått for at studentene kan melde seg opp til bacheloroppgaven RAD3911.