Studentveiledning i kommunehelsetjenesten
2010-2011
-
K1137
- 5sp
Forutsetter bestått
Autorisasjon som sykepleier
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne forventes det at studenten:
- Er kjent med ulike syn på kunnskap og læring, tradisjoner og forskning
- Anvender systematisk en refleksjonsmodell som metode for studentens kompetanseutvikling
- Videreutvikler evnen til systematisk refleksjon over teoretisk kunnskap og erfaringer i klinisk praksis
- Videreutvikler evnen til kritisk refleksjon over etisk og faglig grunnlag for yrkesutøvelsen
- Har evne til å
- skape en trygg ramme rundt studentens læringsprosess
- veilede studenten i kunnskapsbasert klinisk sykepleie
- veilede studenten til å videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger i henhold til sykepleierutdanningens krav og kommunehelsetjenestens behov
- vurdere studentens helhetlige prestasjon ut fra høgskolens mål og kravene som stilles i klinikken
Emnets temaer
- Student; - rettigheter, plikter og dagens studentrolle
- Kunnskapssyn, læringssyn, læringsmetoder og læringsstrategier
- Evidensbasert praksis - anvendelse av forskningsresultater i klinisk praksis
- Refleksjon som middel til læring og utvikling
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Refleksjonsgruppe
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen gjennom hele perioden, omfang ca.1000 ord
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
2 interne sensorer
Obligatoriske arbeidskrav
- Veiledning og vurdering av sykepleiestudent i VPS og/eller VPH, 10 ganger
- Ukentlig logg om studentsituasjoner, 10 stykker
- Deltagelse i refleksjonsgruppe 3 ganger
Læremidler
Buberg, L.I og Hessevaagbakke, E. (2004),
Tveiten, S.(2002) Veiledning – mer enn ord. 2.utg.Bergen: Fagbokforlaget
HiG (2007) Kompendium for praksisveiledere. Gjøvik: Høgskolen i Gjøvik