Teknologi og metode
2010-2011
-
K1168
- 6sp
Forutsetter bestått
Bachelorgrad eller tilsvarende
Forventet læringsutbytte
Kurset TEKNOLOGI OG METODE har som mål å øke deltagerens refleksjon og kompetanse om teknologi på flere nivå:
a) i forhold til samfunnet generelt,
b) i forhold til helsevesenet spesielt og
c) spesifikt i forhold til medisinsk metodikk.
Etter endt kurs skal studenten:
- ha kunnskap om hva teknologi er, hvilke metoder som finnes for å vurdere teknologi, og hvordan teknologi samvirker med samfunnet
- ha ferdigheter i å gjenkjenne og analysere hvordan teknologien fungerer i samfunnet generelt og i helsevesenet spesielt
- ha utviklet analytiske og sunt kritiske holdninger til teknologi
Emnets temaer
Medisinsk vitenskapsteori
- Grunnleggende definisjoner: Hva er vitenskap? Hva er vitenskapelig kunnskap?
- Medisinsk rasjonalitet
- Hvordan får vi kunnskap?
- Rasjonalitet versus erfaring, hvordan vi tenker når vi innfører teknologi, eks: endoskopi, CT, dialostisk blodtrykk ved oscillometrisk blodtrykksmåling
- Hva handler medisinen om?
- Hva er en celle uten et mikroskop? Hva er DNA uten FISH og PCR?
- Hvilke slutningsformer har vi i medisin (og andre vitenskaper)?
- Induksjon, deduksjon og abduksjon.
- Hva ønsker vi å vite?
- Kausalitet: Hva gjør noe til en årsak?
- Hva er kunnskapens grenser?
- Risiko, usikkerhet, uvitenhet og ubestembarhet, eks: sykehusinfeksjoner, reoperasjoner, stråledose, virkning og bivirkning
- Hvordan får vi kunnskap?
- Hvilke mål(eenheter) har medisinen? Harde versus myke endepunkter, eks: resulterer redusert blodtrykk i økt overlevelse?
- Hvordan får vi sikker kunnskap? Testing av hypoteser.
- Kvalitative versus kvantitative tilnæringsmåter: eks. måling av insulin i blod versus undersøkelse av om mennesker føler seg bedre ved å endre insulinnivået.
Medisinsk metode og statistikk
- Hva er evidens?
- Validitet og pålitelighet
- Hvordan kommer vi frem til medisinsk kunnskap?
- Ulike forsøks- og studiedesign
- Hvordan måler vi kunnskapens godhet?
- Falsk negative, falsk positive
- Sensitivitet, spesifisitet
- Prediktive verdier, sannsynlighetsratioer
- odds ratio, risk ratio, number needed to treat
- signifikansnivå og signifikanstesting
Medisinsk teknologivurdering
- Systematisk kunnskapsoppsummering - finnes det god nok dokumentasjon for at en gitt teknologi har helsemessig effekt?
- Perspektiver på ytelser - teknisk nøyaktighet, diagnostisk nøyaktighet, diagnostisk betydning, terapeutisk betydning og utbytte for pasient (overlevelse, sykelighet, funksjonsevne)
- Vurdering av effekt versus kostnader - står effekt og økonomiske kostnader i et rimelig forhold til hverandre?
- Perspektiver på effektivitet - efficacy, effectiveness, efficiency
- Organisatoriske konsekvenser (inklusive kompetansebehov) - hvordan, hvor og i hvilket omfang bør en teknologi implementeres i helsevesenet?
- Etiske implikasjoner - er teknologien moralsk forsvarlig ut fra samfunnets aksepterte syn på menneskets integritet og behov for vern?
Medisinsk teknologi, etikk og samfunn
- Hva er forholdet mellom teknologi og verdier?
- Hvilke etiske utfordringer møter vi i forhold til bruk av teknologi i helsevesenet?
- Hva er forholdet mellom teknologi og samfunn?
- Hvordan påvirker teknologi samfunnet generelt og vår oppfatning av sykdom spesielt?
- Er det vi som styrer teknologien eller er det den som styrer oss?
Pedagogiske metoder
Nettbasert Læring
Obligatoriske oppgaver
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
- Nettbaserte forelesninger som du kan laste ned fra Fronter.
- Pensumlitteratur som er nødvendig for å løse oppgaver.
- Oppgaver som ligger i mappen "Innlevering" i Fronter.
- Diskusjonsforum der du kan stille spørsmål til faglærer og der du kan diskutere problemstillinger med andre kursdeltagere.
- Eksamen som ligger i mappen "Innlevering" i Fronter
Vurderingsformer
Oppgaveløsning
Skriftlig eksamen, 4 timer
Vurderingsformer
- Innleverte oppgaver teller 60 %
- Avsluttende eksamen teller 40 %
- Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle
Læremidler
Emne 1: Medisinsk vitenskapsteori
Hofmann B. Teknologi og medisin – om verdifull kunnskap og viten om verdier. Nytt Norsk Tidsskrift 2002; 4: 311-9.
Fischer ES, Welch HG (1999). Avoiding the Unintended Consequences of Growth in Medical Care. JAMA; 281: 446-53.
Hofmann B og Holm S. Medisinsk vitenskapsteori. I Laake og Benestad. Forskningsmetode i medisin og biofag. Gyldendal akademisk, 2008: 29-65.
Hofmann B. Usikkerhetens skyld – Om handling under usikkerhet. Utposten 2010; 1: 32-7.http://www.utposten-stiftelsen.no/LinkClick.aspx?fileticket=wcrcvfOP52s%3d&tabid=640&mid=1445
Hofmann B. Hva er medisinsk teknologi? Helse Medisin Teknikk 2008; 5:25-30.
Emne 2: Medisinsk metode og statistikk
Bjørndal A, Flottorp S, Klovning A. Medisinsk kunnskapshåndtering. Gyldendal Akademisk, 2007, kap. 5,6 og 7.
Nettkurs i kunnskapsbasert praksis: http://kunnskapsbasertpraksis.no/ særlig kritisk vurdering: http://kunnskapsbasertpraksis.no/
Emne 3: Medisinsk teknologivurdering
Bjørndal A, Flottorp S, Klovning A. Medisinsk kunnskapshåndtering. Gyldendal Akademisk, 2007, kap. 2,3, 8 og 9.
Fryback DG, Thornbury JR. The efficacy of diagnostic imaging. Med Decis Making 1991;11(2):88-94.
Emne 4: Medisinsk teknologi, etikk og samfunn
Lian O, Skolbekken JA. Etiske utfordringer ved innføring av ny medisinsk teknologi. Tidsskr Nor Lægeforen 2003; 123:478-81.
Hofmann B. Is there a technological imperative in health care? International Journal of Technology Assessment in Health Care 2002; 18(3): 675-89.
Hofmann B. The technological invention of disease. J Med Ethics: Medical Humanities 2001;27:10-19.
Hofmann B. On the value-ladenness of technology in medicine. Medicine, Health Care and Philosophy 4: 335–346, 2001.
Hofmann B. Etikk for medisinsk-teknisk personale: Hvordan analysere og løse moralske utfordringer. Tidsskriftet Helsetjenesten Medisinsk Teknikk 2002; 5: 28-31.
Hofmann B. Etikk for medisinsk-teknisk personale: Etiske utfordringer. Tidsskriftet Helsetjenesten Medisinsk Teknikk 2002; 4: 28-31.
Hofmann B. Den digitale nødvendighets begrunnelse. Hold Pusten 2002; 10: 26-7.
Hofmann, Bjørn. When means become ends: technology producing values. Seminar.net - Media, technology and lifelong learning 2006;2(2)
For oversikt over støttelitteratur: se Kursprogram.