Vitenskapsteori og forskningsmetode i helsefremmende lokalsamfunnsarbeid
2010-2011
-
MHL4021
- 15sp
Forutsetter bestått
MHL4011 Velferd, etikk og mobilisering i lokalsamfunnet må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i MHL4021.
Forventet læringsutbytte
Emnet har et særlig fokus mot nyere forskningsparadigmer knyttet til aksjonsforskning. Et viktig mål for emnet er å synliggjøre sammenhengen mellom vitenskapsteori, forskningsmetoder og intervensjonsmetoder (sosial aktivisme, deltagerbasert aksjonsforskning, innovasjons- og forandringsarbeid), samt hvordan deltagere i forskning kan bli medforskere i kunnskapsdannelsen. I tillegg skal emnet gi den innsikten i vitenskapens filosofiske grunnlag og metoder som er nødvendig for et høgere grads studium, slik at studentene kan vurdere kvaliteten på vitenskapelig kunnskap, hvilke muligheter og begrensninger kunnskapen har og hvordan den kan anvendes i konkrete situasjoner. Det siste punktet krever at det oppøves fortrolighet gjennom praktiske øvelser med både kvantitative og kvalitative forskningsmetoder.
Innenfor vitenskapsteorien skal studentene tilegne seg kunnskap om de sentrale vitenskapsteoretiske grunnposisjoner som empirisme, rasjonalisme, hermeneutikk, fenomenologi, kritisk teori og konstruktivisme. Hovedvekten vil bli lagt på debatter som har relevans for handlingsorientert og helsefremmende arbeid i lokalsamfunnet. Studentene skal oppøve etisk bevissthet i forhold til bruk av vitenskapelig kunnskap og metoder og i forhold til ulike brukergrupper.
Emnets temaer
- Aksjonsforskning i teori og praksis - med vekt på handlingsorientert forskningssamarbeid og deltagerbasert forskning. Gjennomgang av eksempler.
- Øvrige kunnskapstradisjoner: Positivisme, hermeneutikk, fenomenologi og kritisk teori
- Forskningsetikk
- Forskningsprosessen:
- Hovedtyper av kvantitative og kvalitative forskningsdesign og metoder, inklusive vitenskapsteoretisk forankring.
- Aksjonsforskning
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger, gruppearbeid, samlinger, seminarer, basisgruppearbeid, nettbasert veiledning, individuell pensumlesning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Sensureres av to interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Innen utgangen av påfølgende semester. Avtales nærmere med emneansvarlig.
Obligatoriske arbeidskrav
Seks diskusjonsinnlegg