Basiskunnskap i radiografi
2010-2011
-
RAD1031
- 15sp
Anbefalt forkunnskap
Modul 1 og 2, RAD1021 og RPR1011.
Forventet læringsutbytte
Skoleeksamen
· gjør rede for faktorer som påvirker retning og størrelse av spredt stråling
· gjør rede for ulike beskyttelsestiltak for personell ved ulike prosedyrer
· foretar enklere målinger av pasient- og spredt stråling vha ionekammer og halvledere
· beskriver sammenheng mellom eksponeringsparametre og pasient- og personelldose
· redegjør for dosefordeling i vev
· redegjør for den inverse kvadratloven
· gjør rede for strålens vekselvirkning med materie
· gjør rede for sammenhengen mellom stråle-kvalitet/ kvantitet og bildedeteksjon
· anvender fysiske prinsipper ved ulike undersøkelser (eksponeringsteknikk)
· gjør rede for røntgenapparatets oppbygning og funksjon
· gjør rede for oppbygning og virkemåte av bildeplatesystemer (Computed Radiography, CR) og Direct Digital Radiography (DR)
· forklarer røntgenbildets dannelse
· forklarer bildekvalitet i forhold til dose og teknisk/ fysiske aspekter
· bruker bildediagnostisk utstyr på en ansvarlig måte med tanke på å minimalisere stråledose til pasient
· kjenner til bildetekniske utfordringer relatert til ulike aldersgrupper og problemstillinger
· velger optimale tekniske innstillinger for skjelett- og thoraxundersøkelser
· forklarer strålehygieniske prinsipper (ALARA)
· har kunnskaper om hvordan man dokumenterer og kvalitetssikrer eget arbeid
· beskriver rutiner for dokumentasjon, kontroll og vern av pasientens sikkerhet ved gjennomføring av en radiologisk undersøkelse
· beskriver kvalitetssikring av arbeidet i praksisfeltet, og hvilke rutiner som gjelder for dokumentasjon, kontroll og vern av pasientens sikkerhet
· beskriver prosedyrer, bildekriterier og pasientivaretakelse tilknyttet generell radiografi
Hjemmeeksamen
· har innsikt i yrkesetiske utfordringer radiografen kan møte ved undersøkelse av pasienter med kronisk og/eller livstruende sykdom
· identifiserer etiske utfordringer knyttet til møtet med pasienter, barn og pårørende
· har innsikt i menneskets psykologiske og sosiale utvikling
· angir sosiale rollers betydning
· har kunnskap om stress, mestring og kriser
· gjenkjenner hovedretningene innen læringspsykologi, motivasjon, sosialpsykologi og helsepsykologi, og kan bruke denne kunnskapen i møte med pasienten
· har innsikt i menneskers grunnleggende fysiske, psykiske, sosiale og åndelige behov
· beskriver utfordringer som pasienten opplever i forhold til sin sykdom
· presenterer en definisjon av somatisk sykdom og helsebegrepet
· angir sykdomsfremkallende faktorer
· forklarer generell patologi (grunnleggende fellestrekk ved sykdom) ved cellepatologi, neoplasi, kroppens forsvarsverk/betennelse, sirkulasjonsforstyrrelser
· gjør rede for aktuelle symptomer, undersøkelsesmetoder, behandling og prognose knyttet til sykdommer i sirkulasjonssystemet, respirasjonssystemet, skjelettsystemet og autoimmune sykdommer med høy prevalens i befolkningen
· beskriver ulike grupper av legemidler, herunder også kontrastmidler
· beskriver administrasjonsformer, dosering, indikasjoner og kontraindikasjoner, interaksjoner, virkninger og bivirkninger (farmakodynamikk), juridiske aspekter, farmakokinetikk
· behersker medikamenthåndtering
Emnets temaer
Emnet består av to deleksamener.
Deleksamen 1: skoleeksamen: Strålefysikk, strålevern, strålebiologi, apparatlære, bildeframstilling, bildebehandling, bildeanalyse, radiografi (teller 70 %)
Deleksamen 2: individuell hjemmeeksamen: etikk, kommunikasjon, psykologi, sykdomslære, farmakologi og kontrasmiddellære (teller 30 %).
Pedagogiske metoder
PBL (Problem Basert Læring)
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studiet anvender PBL som sin pedagogiske metode. I tillegg til gruppearbeid inngår følgende metoder i dette: forelesninger, lab`øvelser, selvstudie, oppgaveløsning og seminarer.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Skriftlig eksamen, 4 timer
Vurderingsformer
Emnet består av to delemner:
- del 1 er en 4 timers skoleeksamen som teller 70% av karakteren
- del 2 er en ukes individuell hjemmeeksamen som teller 30 % av karakteren. Det gis inntil 1 time veiledning på oppgaven.
Hver av delene må bestås separat.
Ved ikke bestått på deler av eksamen må kun den del som ikke er bestått tas opp igjen.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Del 1 skriftlig eksamen sensureres av intern sensor, samt at ekstern sensor vurderer oppgavetekst og sensurerer alle skoleeksamensoppgavene. Del 2 hjemmeeksamen sensureres av to interne sensorer.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Den delen av eksamen som vurderes til ikke bestått må kontinueres før eksamen vurderes til bestått.
Del 1: Skriftlig eksamen 4 timer kontinueres.
Del 2: Ny hjemmeeksamen leveres innen fastlagt frist. Det gis ikke veiledning på kontinuasjon.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Godkjent kalkulator
Obligatoriske arbeidskrav
Godkjent oppmøte på obligatorisk undervisning i modul 1 og 2
Læremidler
Bachelor i radiografi ved HiG har ikke pensumlitteratur. En oversikt over oppdatert ressurslister ligger på høgskolens hjemmeside http://www.hig.no/hos/seksjon_radiografi/bachelor_i_radiografi/litteraturlister.
Erstatter
RAD1011
Supplerende opplysninger
Denne eksamen i basiskunnskap i radiografi (RAD1031) må være bestått for at studenten skal kunne melde seg opp til eksamen i radiograffaglige emneområder RAD2011.