Sykepleievitenskapelig grunnlagstenkning
2010-2011
-
SPL4091
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
SPL4081 Kunnskapssyn, læringssyn og fagutvikling
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne forventes det at studenten:
- Har kunnskap om ulike perspektiver på helse og sykdom
- Reflekterer over sammenhengen mellom medisinske, sosiale og samfunnsmessige forhold og helse, sykdom og mestring
- Har forståelse for fenomenene helse, sykdom og mestring i et flerkulturelt perspektiv.
- Har kunnskap om menneskets utvikling, forståelse for menneskelig mangfold og risiko for utvikling av sykdom.
- Kan forholde seg analytisk til sammenhengen mellom ulike årsaksforklaringer og behandlingsmodeller relatert til målgruppe i egen praksis
- Har kunnskap om opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter, pårørende og personalet ved akutt/kritisk og kronisk sykdom
- Har kunnskaper om kriseintervensjon for å kunne møte sorgens følelser hos pasient og pårørende.
- Mestrer systematisk refleksjon over etiske dilemmaer knyttet til alvorlig sykdom og død
- Er bevisst på, og videreutvikler sin evne til kommunikasjon og samhandling.
- Har videreutviklet sin selvforståelse og forbedre evnen til å mestre samhandling med mennesker som er alvorlig syke og døende.
- Tar initiativ til samtaler med pasient og pårørende vedrørende psykososiale, åndelige og eksistensielle spørsmål og vurderer annen nødvendig kompetanse.
- Kan ta initiativ til kreative kommunikasjonsmetoder overfor barn og voksne
- Anerkjenner og tar ansvar for egne reaksjoner på belastninger og de kollegiale samarbeidsrelasjoner som de inngår i.
- Har videreutviklet forståelse for egen rolle i samarbeid med pasient/bruker, pårørende og andre fagpersoner
Emnets temaer
- Sykepleiens idéhistorie - fra kall til vitenskap
- Ulike perspektiver på helse, sykdom og funksjon
- Opplevelsesaspekter ved akutt/kritisk og kronisk sykdom -fysiske, psykiske, sosiale, kulturelle og eksistensielle aspekter
- Pasient og pårørendes opplevelser og reaksjoner på akutt/kritisk eller kronisk sykdom og død.
- Lidelse, livsmening og livskvalitet
- Kriser, sorg, mestring - mestring og mestringsstrategier ved akutt/kritisk eller kronisk sykdom og død.
- Sorg, sorgreaksjoner og sorgbearbeidelse
- Kommunikasjon og relasjoner
- Kommunikasjon og samhandling med pasient, pårørende og etterlatte
- Verdig livsavslutning
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Ressursforelesninger, dialogbasert undervisning, gruppearbeid, nettstøttet læring
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Individuell hjemmeksamen med tilbud om en veiledning før innleveringsfrist
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
2 interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltagelse i sykepleiefaglig veiledningsgruppe, 1 samling
- Muntlig presentasjon i tilknytning til eksamensoppgaven
Læremidler
Oppgis ved studiestart
Erstatter
Videreutdanning i klinisk sykepleie, emne 2.2