Innføring i krav til systematisk kvalitetsutvikling og vitenskapelig arbeid
2010-2011
-
SPL4111
- 5sp
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne kan studenten
- Vurdere innhold og relevans i forhold til fagutviklingsprosjekter i helsetjenesten
- Stille relevante, kritiske spørsmål til en vitenskapelig publikasjon mht.
- studiens reliabilitet og validitet
- studiens etiske implikasjoner
- resultatenes relevans for egen kliniske praksis
Emnets temaer
- Hva er sann kunnskap?
- Hva er vitenskapelig kvalitet og troverdighet?
-
Spørsmål knyttet til reliabilitet og validitet
-Valg av kvantitativ eller kvalitativ tilnærming
-Valg av utforskende eller handlingsorienterte studier - Utdyping av problemstillinger knyttet til publiserte forskningsartikler av relevans for fordypningsområde.
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger, gruppearbeid, nettstøttet læring,oppgaveløsning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen i gruppe med tilbud om en veiledning før innleveringsfrist
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
Deltagelse i gruppe gjennom hele perioden
Læremidler
Oppgis ved studiestart