Vitenskapsteori og forskningsbasert kunnskap i klinisk sykepleie
2010-2011
-
SPL4171
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
SPL4111 Innføring i krav til systematisk kvalitetsutvikling og vitenskapelig arbeid eller tilsvarende
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne forventes det at studenten
- viser oversikt over ulike vitenskaplige paradigmer
- har kunnskap om begreper relatert til forskningsbasert kunnskap og forskningsbasert sykepleie
- kan gjennomføre systematiske litteratursøk
- har kunnskap om og forstår hvordan vurdering av vitenskapelige artikler -kvantitative og kvalitative studier gjennomføres
- knytter kunnskapsbasert klinisk sykepleie til ulike vitenskapelige paradigmer
- har kunnskap om hvordan forskningsbasert kunnskap kan anvendes i sykepleie
Emnets temaer
- Vitenskap, fag, disiplin og profesjon
- Sykepleievitenskapens kunnskapsutvikling innenfor ulike paradigmer
- Begrepsavklaringer relatert til forskningsbasert kunnskap og forskningsbasert sykepleie
- Utvikling av forskningsspørsmål
- Vurdering og granskning av vitenskapelige artikler
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Samling(er)/seminar(er)
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen med tilbud om én veiledning før innleveringsfrist
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
Deltagelse i seminar
Studieoppgaver
Læremidler
- Cody, W.K. (2006) Philosophical and Theoretical Perspectives for Advanced Nursing Practice. Sudbury, Massachusetts: Jones and Bartlett Publishers
- Nordtvedt, M.W., Jamtvedt, G., Graverholt, B. og Reinar, L.M. (2007) Å arbeide og undervise kunnskapsbasert – en arbeidsbok for sykepleiere. Norsk Sykepleierforbund
- Nortvedt, P., Grimen, H. (2004) Sensibilitet og refleksjon: Filosofi og vitenskapsteori for helsefag. Oslo: Gyldendal akademisk