Forskningsetikk
2010-2011
-
SPL4181
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
- SPL4091
- SPL4101
- SPL4141
- SPL4111
- SPL4151
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne forventes at studenten
- har kunnskap om og kan bruke forskningsetiske prinsipper
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- har kunnskap om forskerens etikk og kunne kritisk vurdere uredelighet i forskning.
- har kunnskap om søknad til SPREK
Emnets temaer
- Lover og forordninger som styrer forskning
- Forskningsetiske prinsipper og problemstillinger
- Forsskerens etikk og uredelighet i forskning
- Forskningsetiske søknader
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Samling(er)/seminar(er)
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen med tilbud om veiledning før innleveringsfrist
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltagelse ved ett seminar
- To studieoppgave i gruppe
Læremidler
- Polit, D. & Beck, C. (2008) Nursing Research. Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Lippincott Williams & Williams.
- NOU (2005) God forskning – bedre helse. Lov om medisinsk og helsefaglig forskning, som involverer mennesker, humant biologisk materiale og helseopplysninger (helseforskningsloven).
- NOU: 2005:1 http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/NOUer/2005/NOU-2005-01.html?id=389605
- SPREK (Saksportal for regionale etiske komitéer) http://helseforskning.etikkom.no/xnet/public
- Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste. http://www.nsd.uib.no