Kvalitative og kvantitative design og metoder
2010-2011
-
SPL4191
- 15sp
Anbefalt forkunnskap
SPL4111 Innføring i krav til systematisk fagutvikling og vitenskapelig arbeid eller tilsvarende
SPL4171 Vitenskapsteori og forskningsbasert kunnskap i klinisk sykepleie eller tilsvarende
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne forventes det at studenten skal
- kunne formulere en problemstilling innen klinisk sykepleie
- kunne beskrive og kontrastere ulike kvalitative og kvantitative design med hensyn til hensikt og mål, datainnsamlings- og analysemetoder
- kunne kritisk granske instrumenter for datainnsamling/intervjuguider
- ha fordypningskunnskap om deskriptiv og analytisk statistikk
- kunne gjennomføre og kritisk granske et kvalitativt forskningsintervju
- kunne beskrive og forklare validitet og reliabilitet i kvantitative studier og troverdighet i kvalitative studier
Emnets temaer
- Forskningsprosessen
- Prosjektplanlegging
- Kvantitative metoder; f.eks RCT-, kvasieksperimentelle-, tverrsnitts-, cohort studier, samt parametriske og ikke - parametriske analysemetoder
- Kvalitative metoder; f.eks fenomenologi, hermeneutikk, fenomenografi, grounded theory og innholdsanalyse
- Prinsipper for deltagerorientert forskning
- Ulike former for datainnsamlingsmetoder; f.eks intervju, observasjon, spørreskjemaer.
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Samling(er)/seminar(er)
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
2 individuelle hjemmeeksamener
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltagelse ved seminarer gjennom hele perioden
- Studieoppgave i gruppe
- 2 gruppeveiledninger på studieoppgave
Læremidler
- Bjørndal og Hofoss (2004) Statistikk for helse- og sosialfagene. 2.utg. Oslo: Gyldendal akademisk
- Erikson M. (2010) Riktig kildebruk; kunsten å referere og siskre. Oslo: Gyldendal akademisk
- Kvale, S. (2009) Det kvalitative forskningsintervju. 2.utg. Oslo: Ad notam Gyldendal
- Polit, D. & Beck, C. (2008) Nursing research. Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Lippincott Williams & Williams
- Streubert Speziale, H.J. & Carpenter, D.R. (2007) Qualitative research in nursing. Advancing the Humanistic Imperative. Philadelphia: Lippincott Willams & Wilkins. (473 s)