Pasientens ekspertise i helsefremmende prosesser
2010-2011
-
VIU8381
- 15sp
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
- Kunne gjenkjenne, beskrive og diskutere faser i helsefremmende prosesser, spesielt fasene i den helsefremmende prosessen Kroppskunnskaping, relatert til pasient/brukersituasjoner.
- Kunne beskrive og diskutere aktuelle helsepedagogiske utfordringer knyttet til å styrke mestring og helsefremmende prosesser i møte med brukere.
- Ha kunnskap om, og se viktigheten av, brukermedvirkning som tilnærming, og vise ferdigheter i å inkludere brukernes kunnskap i praksis.
- Analysere forholdet mellom teori og praksis når det gjelder å ivareta pasienters/brukeres perspektiv og ressurser til mestring og bedring.
- Integrere kunnskap om salutogenese og helsefremmende prosesser med kritisk refleksjon over utfordringer i møte med pasienter/brukere i egen praksis.
- Utvise selvstendighet i tenkningen omkring helsefremmende prosesser, og selv kunne formulere aktuelle problemstillinger for videre fagutvikling og forskning.
- Reflektere over egen rolle i møte med personer som lever med funksjonsutfordringer.
Emnets temaer
- Ressursperspektivet i møte med mennesker som lever med langvarige helsemessige utfordringer og/eller tap av funksjon.
- Integrert perspektiv på kropp, kunnskap, sykdom og helse
- Kroppskunnskaping som teori og modell for mestring og helsefremmende prosesser
- Teori og forskning om salutogenese, helsefremmende prosesser og recovery
- Pasienter som eksperter på egen mestring og helse
- Rettslig og etisk grunnlag for pasienters/brukeres medvirkning
- Empowerment og brukermedvirkning
- Helsepedagogikk
- Gruppemetode
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger, gruppearbeid, refleksjon over egen praksis. Studier av litteratur, lesegrupper, litteratursøk, rollespill og veiledning i grupper. Øvelser som fremmer bevisstgjøring av egne kroppsreaksjoner.
Det forutsettes IKT- støttet, individuelt og gruppebasert arbeid mellom samlingene. Levering av studiekrav ved hjelp av høgskolens elektroniske læringsstøttesystem, Fronter. Det anbefales at arbeidsgiver tilrettelegger for minst 2 studiedager mellom samlingene og 2 studiedager i forbindelse med eksamen.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen over tre uker.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Hjemmeeksamen vurderes av to sensorer; en intern og en ekstern.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Innen 4 uker etter sensur, etter nærmere avtale med emneansvarlig.
Obligatoriske arbeidskrav
- 1 individuelt refleksjonsnotat, med utgangspunkt i en pasient-/pårørendesituasjon fra egen praksis
- 1 arbeid i gruppe (2-4 studenter) med utgangspunkt i litteratursøk innenfor ett av temaområdene i emnet for å belyse en valgt problemstilling
- Minimum 80 % frammøte i studiesamlingene
Læremidler
Læremidler: ca 800 - 1000 sider pensum. Litteraturliste gjøres tilgjenglig for studenter som bekrefter opptak.