GPU-programmering
2010-2011
-
IMT3611
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
IMT2531 Grafikkprogrammering
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
- være i stand til å programmere grafikkprosessor (GPU), dvs. skrive shadere
- ha en bedre forståelse av avansert programmering i OpenGL
- forstå grafikkeffekter i spill og være i stand til å skape nye
- kunne bruke RenderMonkey (software utviklet av ATI) til testing og utvikling av shadere
Emnets temaer
- GLSL-API. Kompilering, lenking og oppretting av shader-program
- Beskrivelse av språkstruktur og datatyper
- Lys og materialer
- Teksturer
- Bump-mapping
- Refleksjon og brytning
- Bruk av flere shadere. Mellomlagring i frame-buffer
- FBO (framebufferobjekter)
- Shadow Map
- Blurring. Diffaksjon. BRDF - anisotrope reflekser
- Anti-aliasing
- Shadere for bildebehandling
- Eksempler: RayMarching, Partikler, Überlicht etc.
- Litt om Cg.
- Bruk av RenderMonke
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Vurderingsformer
Muntlig, individuelt
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Må tas ved neste ordinære avvikling av emnet.
Obligatoriske arbeidskrav
Inntil 5 obligatoriske oppgaver kreves godkjent
Læremidler
Lærebok : OpenGL Shading Language, Randi J. Rost & al., Addison Wesley. ISBN :0-321-33489-2
Notater : GLSL-tutorial fra Lighthouse3D.com