Brukersentrert design
2010-2011
-
IMT4691
- 5sp
Forventet læringsutbytte
Studentene skal lære å fokusere på brukerbehov når de utvikler interaktive løsninger, og de vil få kjennskap til metoder for å få dette til. Studentene skal etter gjennomført kurs kunne gjennomføre behovskartlegginger og brukskvalitetsvurderinger i forbindelse med utvikling av interaktive løsninger.
Emnets temaer
Brukskvalitet, Personas, bruksscenarier, prototyping av brukergrensesnitt, metoder for brukskvalitetsevaluering, universell utforming.
Pedagogiske metoder
Essay
Forelesninger
Nettstøttet læring
Prosjektarbeid
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet har hovedvekt på praktisk prosjektarbeid, hvor studentene vil prototype et grensesnitt for et interaktivt system. Den nettbaserte støtten i emnet vil være i form av striming av "on campus" seminarer/forelesninger og nettbasert veiledning.
Vurderingsformer
Essay
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
- Prosjektarbeid i gruppe (teller 60 %)
- Vurdering av essay (teller 40 %)
- Begge deler må bestås.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensurering
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ingen kontinuasjon
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
Deltakelse på 2 seminarer (essay/fremføring av fagstoff)
Læremidler
Benyon, Turner & Turner (2004): Designing Interactive Systems.
-People, Activities, Contexts, Technologies
ISBN13: 9780321116291
Supplerende opplysninger
Forhåndsregistrering via Fronter vil være nødvendig for å sikre at emnet kjøres. Emnet vil ikke bli kjørt dersom færre enn fem studenter har forhåndsregistrert seg innen 20. august.