Matematikk for spillprogrammering
2010-2011
-
REA2061
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
REA1101 Matematikk for informatikkfag
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
- forstå matematikk bak 3D-geometri
- forstå transformasjoner i OpenGL/Direct3D
- kunne analysere og manipulere datastrukturer relatert til 3D-grafikk
- ha forbedret evne til å forstå og bruke matematikk
Emnets temaer
• Projektive rom og homogene koordinater
• Transformasjoner i OpenGL/Direct3D
• Komplekse tall
• Kvaternioner
• Matematisk logikk
• Kombinatorikk og sannsynlighetsregning
• Parametrisering av kurver og flater. Grunnleggende differensialgeometri.
• Splinefunksjoner
• Differensiallikninger
• Taylorpolynomer
• Diskretisering og enklest mulig numerisk løsning av ordinære differensiallikninger.
• Numerisk løsning av andre-ordens differensiallikninger.
• Runge Kutta: numerisk løsning av ordinære differensiallikninger.
• Rekursjonsrelasjoner
• Randomgeneratorer
• Støyfunksjoner
• Newtons metode for å finne nullpunkter
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 5 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Ekstern + intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon
Obligatoriske arbeidskrav
Inntil 5 obligatoriske innleveringer
Læremidler
Tom Lindstrøm: Kalkulus og utdelte kopier og notater