Byggtermografering
2010-2011
-
BYG1251
- 5sp
Forventet læringsutbytte
Studentene skal lære om bruk av termografikameraer i tilstandsanalyser av nye og eldre bygninger. Etter gjennomgang skal studentene kunne forstå ulike former for varmetransport, teorien termografikameraer bygger på, kunne anvende termografikameraer med tilhørende software i tilstandsanalyser, kunne analysere bilder tatt med termografikameraer samt skrive tilstandsrapport.
Emnets temaer
- Hvorfor termografering
- Varmetransport med konduksjon, konveksjon og stråling
- Bygningsfysikk
- Varmestrålingslære med IR-spekteret, emisjon, refleksjon og transmisjon
- Termografikameraets oppbygging
- Byggtermografering
- Termografering ute/inne
- Kaldras
- Trekk
- Trykk
- Feilkilder
- Termografering innen VVS og elektro
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger med frivillige øvingsoppgaver, demonstrasjoner samt obligatorisk laboratorieoppgave. Deretter skal studentene gjennomføre en prosjektoppgave i gruppe.
Vurderingsformer
Vurdering av prosjekt(er)
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Prosjektoppgave rettes av faglærer. Intern sensor kvalitetssikrer hvert andre år.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved ikke bestått gis studentene anledning til å bruke samme prosjekt som for ordinær eksamen, men det må skrives ny rapport. Dette seinest innen utgangen av påfølgende semester.
Obligatoriske arbeidskrav
Laboratorieoppgave som skal være godkjent og innlevert på Fronter.
Læremidler
- Karl Håkon Grimnes. Byggtermografering, 2009 (særtrykk for HiG)
- Forelesningsnotater