Universell utforming innendørs
2010-2011
-
BYG1331
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Overordnet mål for emnet er å få en oppmerksomhet på de funksjonshemmedes behov, i denne omgang tilgjengelighet for de bevegelseshemmede og synshemmede i bygg. Perspektivet skal være å se på hvordan det er mulig å planlegge og prosjektere tiltak med en prosess som muliggjør en gjennomføring som monner i den store sammenheng.
Målet er få studentene til å omsette erfaringer med praktisk planarbeid til også å inkludere tilgjengelighet for bevegelseshemmede og synshemmede på en bevisst, målrettet og reflektert måte.
Emnet har tre hovedmålsområder:
- Kartlegging: Studentene skal kunne vurdere hva som trengs av registreringer for å kunne vurdere tilgjengelighet for bevegelses- og synshemmede. De skal også finne ut hva som er med i vanlige tilgjengelige databaser, og hva som må registreres spesielt. Studentene skal også kjenne til hvordan man kan gjøre registreringer i forhold til bygningsmodelleringsverktøy (BIM).
- Prosjektering: Studentene skal kunne bidra i byggeprosjekter ved å omsette kravene i forskriftene til realistiske løsninger.
- Regelverk: For å sikre gjennomføring av tiltak, skal studenten kunne finne ut hvordan regelverket kan brukes på en best mulig måte på overordnet- og detaljplan-nivå.
Emnets temaer
- Ekskursjon til ulike bygg for å få opplevelsen av å være funksjonshemmet selv og dermed få en forståelse for hvilke utfordringer de møter.
- Bruke verktøy for å kunne sette seg inn i funksjonshemmedes utfordringer
- Kartlegging og registrering - nybebyggelse og eksisterende/verneverdig bebyggelse. Objektiv registrering
- Fysiske tiltak (gode tiltak, materialvalg, design, geometri, drift og vedlikehold, klima)
- Skilting, linjemerking
- Anbudsbeskrivelser
- Utfordringer i forhold til regelverk og bestemmelser, etiske betraktninger
Pedagogiske metoder
Ekskursjoner
Gruppearbeid
Nettbasert Læring
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Individuelt arbeid
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Gruppevis prosjektoppgave
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Alle oppgavene og diskusjonen blir vurdert av veilederne.
Obligatoriske arbeidskrav
3 individuelle oppgaver hvorav én er nettdiskusjon, 1 flervalgstest (60% må bestås), og 1 refleksjonsoppgave. Alle arbeidskrav må være godkjent for å få karakter i emnet.
Læremidler
- Universell utforming som strategi, Husbanken
- Motivasjon, Husbanken
- Mange bekker små , Husbanken
- Bygg for alle, Statens bygningstekniske etat
- Tilgjengelige bygg og uteområder, kap 2 og 3 (deler)
- Ny plan og bygningslov, Lovdata
- Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, Lovdata
- Lys=å se eller ikke se, Norges blindeforbund
- Byggforskblad 327.303, Skilting
- Byggforskblad 220.300 Universell utforming, utforming som passer for alle
- Byggforskblad 220.345 Tilgjengelighet for synshemmede
Erstatter
BYG1101 Universell utforming