GIS i arealplanlegging
2010-2011
-
GEO2261
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
Bygger på grunnleggende GIS-emner på minst 10 studiepoeng/ECTS
Forventet læringsutbytte
Faglig visjon:
- Ved å følge fagopplegget, tilegner studentene seg oversikt over sentrale deler av emneområdet, egnet for enkle faglige vurderinger og faglig kommunikasjon under yrkesutøvelse og videre utdanning.
Etter fullført emne skal studenten:
- Kjenne emnets sentrale problemstillinger
- Forstå kvalitetskrav til produkt og prosess for emnets temaer
- Kunne analysere tilstanden til elementer og komponenter av infrastruktur og vurdere mulige tiltak for eventuelle forbedringer
- Vite viktige faktorers betydning for faglige valg
-
Kriterier for synliggjøring av måloppnåelse:
- Klarlegge og analysere tilstanden til elementer av eksisterende infrastruktur i forhold til aktuelle problemstillinger, gjennom tolking av beskrivelser og skisser.
- Utarbeide opplegg for innhenting, vurdering og systematisering av aktuell informasjon og data på grunnlag av nevnte klarlegging og analyse.
- Bruke tilgjengelig GIS - verktøy formålstjenlig i denne prosessen for aktuelle problemstillinger
- Finne fram til enkle modeller for situasjoner og tiltak.
- Velge hensiktsmessige løsninger og tiltak for aktuelle problemstillinger.
- Begrunne valg og løsninger
Emnets temaer
- Oversikt over emnet og rammeverk: Planleggerens rolle
- Formelle strukturer: Soneplanlegging- forhandlingsplanlegging, ArcView i byplanlegging, Praktisk GIS,
- Tradisjoner: Stedets karakteristika etc
- Overordnet planlegging: Lokalisering av tiltak og tilpasning til omgivelser
- Detaljert planlegging: Utforming av tiltak og innpassing i omgivelser.
Pedagogiske metoder
Gruppearbeid
Nettbasert Læring
Obligatoriske oppgaver
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Selvstudium
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Mappevurdering
4 innleveringer (gruppeoppgaver) skal utføres og vurderes til bestått.
1 gruppearbeid utvalgt av hver av studentgruppene og 1 gruppearbeid for hver studentgruppe utvalgt av veiledere, vurderes for karaktersetting. Karakter fastsettes på grunnlag av helhetsvurdering av de utvalgte arbeidene.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Arbeider som ikke bestås, kan forbedres i løpet av påfølgende semester.
Læremidler
Tilgjengelig i Study Guide ved undervisningsstart.
Supplerende opplysninger
Emnet er opprinnelig utarbeidet i Leonardo/E-GIS - prosjektet.