Markedsføring
2010-2011
-
SMF2062
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
- SMF1042 - Økonomistyring
Forventet læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne:
- Ha kunnskaper og innsikt i markedsføring som funksjonsområde i bedrifter og organisasjoner.
- Kunne gjennomføre praktiske markedsføringsaktiviteter i samarbeid med det private næringsliv eller offentlig etat.
- Kunne utføre markedsundersøkelser og komme med forslag til bedring av bedriftens markedsføringsproblemer.
Emnets temaer
- Markedsføring på 2000-tallet
- Kundetilfredshet og -verdier
- Markedsorientert strategisk planlegging
- Måle markedsetterspørsel
- Overvåkning av markedet
- Kjøpsadferd i forbrukermarkedeet
- Kjøpsadferd i bedriftsmarkedet
- Konkurranse
- Markedssegmentering og målgrupper
- Posisjonering og differensiering av produktet gjennom livsløpet
- Nye markedstilbud og innovasjon
- Globale markedstilbud
- Case-studier
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Veiledning
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon
Obligatoriske arbeidskrav
2 cases (3-8 sider + 1-3 sider) må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Læremidler
Markedsføringsledelse - Kort og godt, Zigler og Paulsen, Universitetsforlaget 2005, ISBN 978-82-15-00812-7
Markedsføringsledelse, Philip Kotler, Gyldendal Norsk Forlag AS 2005, ISBN: 978-82-05-31582-2