Kvalitetsledelse med statistikk
2010-2011
-
SMF2121
- 10sp
Forutsetter bestått
REA1042-Matematikk 10
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten forstå, anvende, vedlikeholde og forbedre kvalitetssystemer etter ISO9000:2001.
Studenten skal kunne bruke statistikk og sannsynlighetsregning i behandling av data og prosesstyring.
Emnets temaer
Statistikk (50%):
1. Beskrivende statistikk: beliggenhets-, sprednings-og samvariasjonsmål, regresjon.
2. Sannsynlighetsregnig: stokastisk modell, betinget sannsynlighet, kombinatorikk, uavhengighet.
3. Sannsynlighetsfordelinger: forventning, varians, kovarians,binomisk-, Poisson-,normal-,Students t-,
eksponentialfordeling.
4. Metodelære: punkt- og intervallestimering, hypotesetesting: parametre i normalfordeling(en og to variable), binomisk og poissonfordeling.Lineær modell.
Kvalitetsledelse (50%):
5. Prinsipper i moderne kvalitetsledelse.
6. Prosessorganisering, prosessforståelse og prosessanalyser.
7. Organisering av forbedringsprosjekter
8. Kvalitetssystemer
9. Statistisk prosesstyring
Pedagogiske metoder
Ekskursjoner
Forelesninger
Gruppearbeid
Lab.øvelser
Prosjektarbeid
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Regneøvinger
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 4 timer (teller 70%)
- Vurdering av oppgaveløsninger (teller 30%)
- Hver av delene må bestås separat.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon for skriftlig eksamen, resten må tas ved neste ordinære avviking av emnet.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
- Alle trykte og skrevne
- Godkjent kalkulator som ikke kommuniserer med andre
Obligatoriske arbeidskrav
Obligatoriske regneøvinger i statistikk og godkjente obligatoriske innleveringer i kvalitetsledelse
Læremidler
Hornæs, Hans Petter: Formelsamling i Statistikk, HiG
Løvås, Gunnar G.: Statistikk for universiteter og høgskoler, ISBN 82-15-00224-2
Litteratur i kvalitetsledelse oppgis ved oppstart av kurset.