Foretaksstrategi
2010-2011
-
SMF2211F
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
SMF2111 Investering og finansiering
Forventet læringsutbytte
Studentene skal etter fullført emne kunne:
- Ha kjennskap til strategiske problemstillinger i næringslivsorganisasjoner, og ha god kjennskap til strategisk ledelse.
- Forstå betydningen av at hele organisasjonen er integrert i strategiprosessen.
- Teorier og metoder som kan anvendes for å håndtere slike problemstillinger.
- Ha god kjennskap til tilpassning mellom organisasjonen og dens omgivelser.
- forstå hva nettverk og klynger er og hvordan de fungerer
Emnets temaer
- Hva er strategi ?
- Strategiprosessen og den enkelte medarbeider.
- Visjon, forretningside, og mål.
- Målformulering.
- Strategiske valg.
- Verdiskapning, verdikjeder og verdinettverk.
- Interne og eksterne analyser.
- Strategigjennomføring, kan alle organisasjoner bruke samme modell?
- Strategi oppfølging, å "leve" strategien.
- Nettverk og klynger hva er det
- Nettverk og klynger hvordan forholde seg til dette som bedrift
- Nettverk og klynger i næringsutvikling
Pedagogiske metoder
Nettbasert Læring
Nettstøttet læring
Samling(er)/seminar(er)
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
- Hjemmeeksamen i gruppe, 12 timer (teller 50%)
- Individuell digital flervalgstest, 1-2 timer (teller 50%)
Begge deler må være bestått.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
- To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
- Kontinuasjon ved neste ordinære eksamen i emnet
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
- Hjemmeeksamen i gruppe: Alle
- Individuell flervalgstest: Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
To obligatoriske innleveringer
Læremidler
- Løwendahl, Bente og Fred Wenstøp. 2003. Grunnbok i strategi. 2 utg. Oslo. Damm.
- Isaksen, Arne, Karlsen, A., og Sæther, B. (red) 2008, Innovasjoner i norske næringer, Fagbokforlaget.
Samt utdelte artikler
Anbefalt litteratur:
Johnstad, Tom (red), 2004. Klynger, Nettverk og Verdiskapning i Innlandet, NIBR-rapport 2004:8