Bacheloroppgave 15
2010-2011
-
TØL3902
- 15sp
Forutsetter bestått
Bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår innen 1.oktober før oppstart.
Forventet læringsutbytte
Bacheloroppgaven avslutter studentens studieprogram og skal integrere viktige deler av studieprogrammets faglige innhold. Oppgaven skal gi studenten mulighet til å vise selvstendighet ved å gå i dybden på avgrensede problemstillinger. Studenten skal vise forståelse for metodisk arbeid, evne til refleksjon og evne til vitenskapelig vurdering.
Etter gjennomført bacheloroppgave skal studenten ha kompetanse til å:
- planlegge og utføre en selvstendig oppgave
- finne mulige og realistiske løsninger og dokumentere disse med sine fordeler og ulemper
- velge beste løsning og dokumentere valgets resonnement
- forstå fordeler og ulemper med arbeid i grupper
- forstå viktigheten av god planlegging og oppfølging
- vurdere alternative arbeidsformer, deriblant en metode- og problemorientert arbeidsform
- presentere oppgaver/prosjekter på ulike måter
Emnets temaer
Oppgaven skal ta utgangspunkt i en realistisk problemstilling som er relevant til studentens studieprogram. Oppgaven bør legges opp slik at kunnskap og ferdigheter fra flere fagområder i studiet benyttes. Oppgaver som krever samarbeid med studenter i andre studieprogram er ønskelig.
Pedagogiske metoder
Gruppearbeid
Prosjektarbeid
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Kan unntaksvis gjøres individuelt
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Studenten vurderes på grunnlag av prosessen med utarbeiding og gjennomføring av oppgaven, samt det endelige produkt.
Vurderingen bygger på studentens evne til å:
- Definere relevante og interessante faglige problemstillinger
- Arbeide systematisk og målrettet
- Gjennomføre faglige prosjekter
- Kritisk vurdere resultater av eget og andres arbeid, samt reflektere over konklusjoner/funn
- Presentere prosjektet skriftlig
- Presentere og forklare prosjektet muntlig
På grunn av vurderingsformen kan ikke karakter på bacheloroppgaven påklages (jfr. Studieforskrift for HiG § 37.9).
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern og ekstern sensor sammen med fagkollegiet.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved ikke bestått bacheloroppgave gis det anledning til å levere forbedret oppgave til kontinuasjon innen utgangen av påfølgende semester
Obligatoriske arbeidskrav
- Eget kurs i Vitenskapelig metode
- Problemdefinering
- Forskningsskisse/ prosjektplan
- Skriftlig dokumentasjon, rapport underskrevet av alle
- Muntlig presentasjon
- Presentasjon av oppgaven på internett
- Plakat
Læremidler
Faglige læremidler avhengig av oppgavens tema.
Anbefalte metode-, forsknings- og vitenskapelige læremidler:
- K. Halvorsen. En innføring i vitenskapelig metode. ISBN: 8270377945
- A. Johannessen, L. Christoffersen og P. A. Tufte. Forskningsmetode for økonomisk-administrative fag, ISBN: 82-7935-211-2
- M. Stene. Vitenskapelig forfatterskap. ISBN: 82-463-0016-4
- H. Westhagen. Prosjektarbeid: Utviklings- og endringskompetanse. ISBN: 82-05-30539-0
Erstatter
ING3902
Supplerende opplysninger
Detaljert veiledning om bacheloroppgaver finnes på høgskolens hjemmesider, http://www.hig.no/student/bacheloroppgave og i eget Fronterrom.