Forskningsmetoder, forskningsetikk, vitenskapsteori
2011-2012
-
MGE4041
- 15sp
Anbefalt forkunnskap
MGE4001 Innføring i gerontologi
Forventet læringsutbytte
Innen kunnskaper:
- skal kunne nyttiggjøre seg relevante forskningsrapporter og vitenskapelige artikler i eget arbeid med masteroppgaven og i egen yrkesutøvelse
Innen ferdigheter:
Studenten
• kan velge egnet metode som løsning av egne problemstillinger og begrunne valget
• kan vurdere metode og relevans av ulike forskningsarbeider
Innen generell kompetanse:
Studenten
• er i stand til å synliggjøre etisk ansvar i forskningen
kan vurdere ulike forskningstradisjoner i et vitenskapsteoretisk lys
Emnets temaer
• Presentasjon av pågående, relevant forskning ved de aktuelle høgskolene
• Litteratursøk
• Utforming av forskningsoppgaver
• Datainnsamling
• De viktigste analyseteknikkene innen kvalitative metoder i gerontologi
• De viktigste analyseteknikkene innen kvantitative metoder i gerontologi
• Evalueringsstudier
• Prinsipper for prosjektarbeid
• Forskningsetikk
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
MGE4041 Emne 5 starter med felles innføring (informasjon og gruppearbeid med veileder). Det blir lagt til rette for gruppevise nettbaserte oppgaveseminarer gjennom hele MGE4041 Emne 5.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Plan for masteroppgave eller annet forsknings-/utviklingsprosjekt med omfang på 4000 ord vurderes av veileder og utnevnt sensor ut fra følgende kriterier til bestått/ikke bestått:
• Problemstillingen er presis, relevant og teoretisk begrunnet
• Metoden er grundig beskrevet og relevant for problemstillingen
• De forskningsetiske aspekter er vurdert
• Disposisjonen av oppgaven har en logisk oppbygging
• Litteraturlisten dokumenterer bruk av relevant og oppdatert forskningslitteratur
MGE4041 (Emne 5) må være bestått for å kunne begynne på MGE4901 Masteroppgave (Emne 6).
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Plan for masteroppgave må leveres i bearbeidet versjon, alternativt beskrive et nytt masteroppgaveprosjekt
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle
Obligatoriske arbeidskrav
Deltakelse i gruppevise oppgaveseminarer
Læremidler
Nerheim, H. (1995). Vitenskap og kommunikasjon. Paradigmer, modeller og kommunikative strategier i helsefagenes vitenskapsteori. Oslo: Universitetsforlaget. (480 sider)
Binstock, R.H. and George, L.K. (Eds.) (2001). Handbook of Aging and the Social Sciences. New York: Academic Press. Kapittel 2 og 3. (50 sider)
Breien, H. og Laake, P. (2004). Forskningsmetode i medisin og biofag. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapittel 4. (40 sider)
Jacobsen, D.I. (2005). Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskapelig metode. (2.utg.) Kristiansand: Høyskoleforlaget. (390 sider)
Johannessen, A. (2004). Introduksjon til SPSS. Oslo: Abstrakt forlag. Kapittel 1-2, 4-8.(100 sider)
Tekstanalyseprogrammet ”NVivo” (siste utgave): Demonstrasjonsfiler på CD-rom. QSR International, London.
Tornstam, L. (2005). Åldrandets socialpsykologi. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. Kapittel 2-3. (60 sider)