Velferd, etikk og mobilisering i lokalsamfunnet
2011-2012
-
MHL4011
- 15sp
Forutsetter bestått
MHL4001 Introduksjon til handlingsorientert helsefremmende arbeid og omsorg i lokalsamfunn må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i MHL4011.
Forventet læringsutbytte
Emnet gir en innføring i velferdsstatens ideologi og historie og om etikk og menneskesyn. Ulike modeller og utfordringer relatert til nasjonal og internasjonal velferdspolitikk presenteres. Det blir sett på behov og muligheter for nye former for velferdsarbeid i lokalsamfunnet. Videre blir grunnleggende etiske aspekter ved arbeid med mennesker i utsatte situasjoner vektlagt. Det blir fokusert på menneskesyn, etiske dilemmaer knyttet til lokalsamfunnsarbeid og på yrkesetikk. Menneskesynet som vektlegges i studiet, innebærer et helhetlig syn på mennesket og anerkjennelse av grunnleggende eksistensielle spørsmål, det vil si spørsmål om menneskets eksistens, natur og mening. Ulike teorier og modeller for ressursmobilisering og arbeid som kan høyne livskvaliteten, blir presentert og gransket i forhold til deres underliggende menneskesyn og etiske implikasjoner.
Studentene har ved gjennomført emne tilegnet seg inngående kunnskaper om velferdsstatens historiske utvikling, idéhistoriske grunnlag, dominerende sosialpolitiske modeller og utfordringer knyttet til nordisk og internasjonal velferdspolitikk. Studentene har utviklet en granskende og kritisk holdning til velferdspolitisk teori og praksis med spesielt fokus på sosial rettferdighet, deltagelse og likeverd. De kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger av velferdsstatlige dilemmaer og arbeide selvstendig med teoretiske problemløsninger. Studentene har lært å se sammenhengen mellom etikk og menneskesyn og kan gjøre rede for hvordan disse sammenhengene kommer til syne på ulike nivåer i konkret velferdsarbeid i lokalsamfunnet.
Emnets temaer
- Velferdsstatens idéhistoriske grunnlag og historiske utvikling i det 19. og 20. århundre
- De generelle velferdssystemenes oppbygging, lovgivning og regelverk
- Samfunnsmessige forandringer og risikoer: Demografisk utvikling, ulikhet i levekår, helse og sosial kapital, multikulturalisme, individualisering, sosial eksklusjon og marginalisering
- Velferdsstatens muligheter, begrensninger og behov for fornyelse, sett i relasjon til helse og omsorg generelt og utsatte samfunnsgrupper spesielt
- Etiske teorier og prinsipper i handlingsorientert, helsefremmende arbeid og sosialt endringsarbeid (individual- og sosialetikk, økologisk etikk)
- Etiske dilemmaer som kan oppstå når ulike velferdsideologier omsettes i handling
- Sammenhengen mellom etikk, menneskesyn og omsorgsideologi
- Etiske begrunnelser for prioriteringer og utøvelse av ulike velferdsvirksomheter
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger, gruppearbeid, samlinger, seminarer, basisgruppearbeid, nettbasert veiledning, individuell pensumlesning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- Gruppebasert skriftlig hjemmeeksamen med utarbeidelse av kasusstudie knyttet til et etisk dilemma i velferdsarbeidet (50%)
- Gruppebasert muntlig presentasjon (50%)
- Både skriftlig og muntlig del må være vurdert til bestått.
Hjemmeeksamen pågår gjennom hele semesteret.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Sensureres av to interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Innen utgangen av påfølgende semester. Avtales nærmere med emneansvarlig.
Obligatoriske arbeidskrav
Det er obligatorisk frammøte på samlingene. Fravær utover 20 % per emne kan eventuelt kompenseres på annen måte, etter nærmere avtale med emneansvarlig
Læremidler
Oversikt finnes i undervisningsplan