Naturvitenskapelige fagområder og introduksjon til radiografi
2011-2012
-
RAD1021
- 25sp
Forventet læringsutbytte
Mikrobiologi
- beskriver de vanligste mikroorganismene, deres forekomst, formering og hvordan deres forekomst kan reduseres/tilintetgjøres
- forklarer mikrobiologi, smittekjeden, epidemiologi, etiologi og symptomer
- beskriver sykehusinfeksjoner
Anatomi, fysiologi og biokjemi
- beskriver organers beliggenhet i forhold til hverandre
- navngir anatomiske navn på strukturer og organer i forhold til ulike plan (sagitalt, aksialt og coronart) på røntgenbilder og anatomiske modeller
- relaterer anatomiske navn på strukturer og organer ved hjelp av palpasjon (topografisk)
- forklarer kroppens oppbygning og ulike organsystemers fysiologi for: celler og vev, nervesystemet, sansene, det endokrine system, skjelettsystemet, musklene, sirkulasjonssystemet, blodet og immunforsvaret, respirasjonssystemet, fordøyelsessystemet, temperaturreguleringen, urinveisystemet og forplantning
- gjengir biokjemiske prosesser
Introduksjon til radiografi
- forklarer hvordan røntgenstråler dannes og hvilke faktorer som påvirker strålekvalitet og strålekvantitet
- forklarer vekselvirkningsprosesser mellom stråling og materie
- benytter prinsipper som tid, avstand og skjerming for beskyttelse av personell
- benytter enkle prinsipper for å minimalisere stråledose til pasient
- gjengir dosegrenser for yrkeseksponering
- beskriver biologiske effekter i vev og forskjell på deterministiske og stokastiske effekter
- definerer hva vitenskap er og gjør rede for vitenskapens betydning for utviklingen av radiografifaget
- kjenner til og bruker ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data, gjennom bruk av bibliotek og litteratursøk i databaser
- viser kritisk vurdering av kilder
- gjengir etiske teorier og ulike verdioppfatninger, menneskesyn og livssyn
- gjenkjenner etiske dilemmaer
- beskriver hvordan man kommuniserer og samhandler med pasienter i ulike aldre og situasjoner
- utviser et helhetlig syn på mennesket, og respekt for menneskets integritet og rettigheter
- har grunnleggende kunnskaper om etikk og kommunikasjon som er relevante i samhandling med pasient og pårørende
- anerkjenner og verdsetter yrkesetiske verdier og prinsipper og etterlever de plikter som følger av taushetsløftet
- gjengir helse- og sosialsektorens oppbygning og beskriver beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- beskriver oppbygning av skriftlige arbeider innen høyere utdanning
- gjenkjenner utfordringer i kommunikasjon mellom yrkesutøver og pasient med ulik bakgrunn og kultur
- viser interesse og oppøver evne til samarbeid og konfliktløsning gjennom arbeid i grupper
- opparbeider hensiktsmessige læringsstrategier og har innsikt i utdanningens pedagogiske metoder
- deltar aktivt i egen og andres læringssituasjon
- definerer helsearbeiderrollen
- kjenner til radiograffagets historie og beskriver radiografens yrkesfunksjon og ansvarsområder
- beskriver radiografifagets ulike modaliteter og deres bruksområder
- forklarer oppbygging og funksjon av utstyr / laboratorium for skjelettrøntgen
- kjenner til viktige beskyttelsesordninger for pasient og radiograf
- har kjennskap til datamaskinens oppbygging og virkemåte
- behersker bruk av PC som verktøy med tilhørende standard applikasjoner som for eksempel operativsystem (Windows), Fronter, MSOffice, e-mail og vanlige filformater
- kjenner til teknologiens muligheter og begrensninger innen helsetjenesten, likeså forholdet mellom teknologi og menneske
- beskriver det digitale bildets oppbygging og foretar enkel bildebearbeiding
- er deltagende ved framstilling av røntgenbilder ved hjelp av bildeplatesystemer
- har kjennskap til bildediagnostisk historie og utvikling
- bruker høgskolens røntgenlaboratorium selvstendig (etter gjennomført sikkerhetsopplæring) og gjennomfører en enkel røntgenprosedyre på fantom
Emnets temaer
Digital eksamen (Multiple choice) i mikrobiologi:
Bakteriologi
Virologi
Mykologi
Protozoer
Patogenitet
Smitte og smittespredning
Normalflora
Hygieniske prinsipper
4 - timers skriftlig eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi:
Nomenklatur
Topografisk anatomi
Cellens oppbygging og funksjon
Nervesystemet og sansene
Det endokrine system
Skjelettsystemet og musklene
Sirkulasjonssystemet
Blodet og immunforsvaret
Respirasjonssytemet
Fordøyelsessystemet
Temperaturreguleringen
Urinveissystemet
Forplantning
Mappe - introduksjon til radiografi (obligatorisk arbeidskrav):
topografisk skjelettanatomi
røntgenstrålers danning
strålekvalitet
strålekvantitet
vekselvirkningsprosesser mellom stråling og materie
strålevern
strålebiologi
vitenskapsteori
etikk
kommunikasjon
menneskesyn
helse og sosialpolitikk
samarbeid og konfliktløsning
pedagogikk
radiografrollen og historie
IKT
Rtg - apparatets oppbygning og funksjon
Pedagogiske metoder
PBL (Problem Basert Læring)
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studiet bruker PBL som læringsmetode. Dette innebærer arbeid i basisgrupper i tillegg til forelesninger, seminarer, oppgaver, disseksjon, laboratorieøvelser og selvstudie.
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Digital eksamen (leveringsform se tekstfelt)
Vurderingsformer
- Mikrobiologi: en time digital eksamen multiple chioice (teller 10%)
- Anatomi/fysiologi/biokjemi: fire timers skriftlig eksamen (teller 90%)
- Hver av delene må bestås separat, samt at obligatorisk arbeidskrav må være godkjent.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor sensurerer alle oppgaver på 4-timers skriftlig eksamen.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon på skriftlig eksamen og digital eksamen.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen hjelpemidler ved eksamen.
Obligatoriske arbeidskrav
Introduksjon til radiografi: mappevurdering. Studentene leverer gruppevis en mappe, som består av 2-4 skriftlige arbeider, innen fagområdet introduksjon til radiografi. Mappen må være godkjent; for at emnet skal være bestått.
Læremidler
En full oversikt over ressurslitteratur finnes på HIGs hjemmesider.
Erstatter
RAD1002
Supplerende opplysninger
Bestått eksamen i RAD1021 Naturvitenskapelige fagområder og introduksjon til radiografi er en forutsetning for at studenten skal kunne gå ut i veiledet praksis.