Sykepleie i spesialisthelsetjenesten
2011-2012 - SPL2012 - 10sp

Forutsetter bestått

  •  SPL1004
    SPL 1004MED
  •  SPL1012
  •  SPL1092
  •  VPK2002 eller VPM2002 eller VPP2002

Forventet læringsutbytte

Kunnskap - studenten:

  • Forstår sammenhengen mellom virkelighetssyn, kunnskapssyn og menneskesyn som vitenskapsteoretisk grunnlag
  • Har kunnskap om ulike torier sykepleiefaget bygger på
  • Har bred kunnskap i å vurdere, planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til akutt, kritisk og kronisk syke pasienter

Ferdighet - studenten:

  • Identifiserer og analyserer etiske dilemma
  • Anvender anerkjent fag- og forskningslitteratur som kunnskapskilde knyttet til pasient- og pårørendesituasjoner
  • Analyserer og diskuterer brukerperspektivet i sykepleier-pasient-pårørende relasjoner

Generell kompetanse  - studenten:

  • Ser betydningen av nytenkning, fagutvikling og forskning knyttet til klinisk sykepleie
  • Viser innsikt i kompleksiteten i kommunikasjon og samhandlingsprosesser
  • Har kunnskap om organisering og ledelse i spesialisthelsetjenesten

Emnets temaer

 
1. Vitenskapsteori og forskningsmetode

  •  Virkelighetssyn, kunnskapssyn og menneskesyn som vitenskapsteoretisk grunnlag
  •  Systematisk søk og granskning av vitenskapelige artikler
  •  Prinsippene i litteraturstudie som metode

2. Sykepleiens verdigrunnlag og perspektiver

  •  Etikk relatert til sykepleie
  •  Ulike teorier og begreper i sykepleien
  •  Prinsippene i Kunnskapsbasert praksis

3. Grunnleggende sykepleie

  • Sentrale fenomener i sykepleien
  • Grunnleggende sykepleie til mennesker med akutt og kritisk sykdom
  • Grunnleggende sykepleie ved kronisk sykdom og rehabilitering
  • Livsløpsperspektivet i sykepleien
  • Pårørendeperspektivet i sykepleien
  • Organisering og ledelse i spesialisthelsetjenesten

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Veiledning

Pedagogiske metoder (fritekst)

 I tillegg til de forannevnte metoder benyttes simulering
Skriftlige og muntlige arbeider individuelt og i grupper

Vurderingsformer

Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)

Vurderingsformer

  •  Individuell hjemmeeksamen, 6 virkedager.

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

 Ekstern og intern sensur av oppgavene.

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Ordinær kontinuasjon, se Eksamensplan

Obligatoriske arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav i ulike temaer i emnet, må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen
Se undervisningsplan for 2. studieenhet for nærmere opplysninger

Læremidler

Fullstendig litteraturliste i undervisningsplanen for studieenhet 2.

Supplerende opplysninger

Viser til retningslinjer for SPL 2012 i Undervisningsplanen for studieenhet 2.