Kunnskap, læring og fagutvikling
2011-2012
-
SPL4081
- 5sp
Forventet læringsutbytte
- Er kjent med ulike metoder for kunnskapstilegnelse og fagutvikling
- Videreutvikler evnen til systematisk refleksjon over teoretisk kunnskap og erfaringer i klinisk praksis
- Har kunnskap om strategier og metoder for kvalitetsutviklende endringsarbeid innen helsetjenesten, med vekt på målgruppen ved egen arbeidsplass
- Tilegner seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i å anvende IKT i studiesituasjon
- Utvikler et personlig og bevisst forhold til skriftlig formidling av forskningsarbeid i en faglig kontekst
Emnets temaer
- Student; - rettigheter, plikter og dagens studentrolle
- Kunnskapssyn, læringssyn, læringsmetoder og læringsstrategier
- Kunnskapsbasert praksis - anvendelse av forskningsresultater i klinisk praksis
- Refleksjon som middel til læring og utvikling - den reflekterende praktiker
- Framvekst av avansert klinisk sykepleie i et helse- og samfunnsmessig perspektiv
- Undervisning, rådgivning og personalveiledning
- Bruk av IKT i utdanning og fagutvikling, Fronter og End Note
- Om å skrive akademiske tekster
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Ressursforelesninger, dialogbasert undervisning, gruppearbeid , IKT-basert individuell veiledning
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen med tilbud om 1 time veiledning før innleveringsfrist. Oppgavene utleveres når emnet begynner og går igjennom hele emnets varighet.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
En intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
- Ledelse av sykepleiefaglig veiledningsgruppe ved egen arbeidsplass, 1 samling
- Muntlig presentasjon i gruppe
Læremidler
Oppgis før studiestart