Sykepleievitenskapelig grunnlagstenkning
2011-2012
-
SPL4091
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
SPL4081 Kunnskapssyn, læringssyn og fagutvikling
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne forventes det at studenten:
- Har kunnskap om ulike perspektiver på helse og sykdom
- Reflekterer over sammenhengen mellom medisinske, sosiale og samfunnsmessige forhold og helse, sykdom og mestring innenfor sitt spesialområde
- Har forståelse for fenomenene helse, sykdom og mestring i et flerkulturelt perspektiv.
- Kan forholde seg analytisk til sammenhengen mellom ulike årsaksforklaringer og behandlingsmodeller relatert til målgruppe i egen kliniske praksis
- Har kunnskap om opplevelser, reaksjoner og mestrings-strategier hos pasienter, pårørende og personalet ved akutt/kritisk og kronisk sykdom
- Har kunnskaper om kriseintervensjon for å kunne møte sorgens følelser hos pasient og pårørende.
- Har videreutviklet sin selvforståelse og forbedre evnen til å mestre samhandling med mennesker som er alvorlig syke og døende.
- Anerkjenner og tar ansvar for egne reaksjoner på belastninger og de kollegiale samarbeidsrelasjoner som de inngår i.
- Har videreutviklet forståelse for egen rolle i samarbeid med pasient/bruker, pårørende og andre fagpersoner
Emnets temaer
- Sykepleiens utvikling - fra kall til vitenskap
- Ulike perspektiver på helse, sykdom og funksjon
- Opplevelsesaspekter ved akutt/kritisk og kronisk sykdom -fysiske, psykiske, sosiale, kulturelle og eksistensielle aspekter
- Pasient og pårørendes opplevelser og reaksjoner på akutt/kritisk eller kronisk sykdom og død.
- Kriser, sorg, mestring - mestring og mestringsstrategier ved akutt/kritisk eller kronisk sykdom og død.
- Sorg, sorgreaksjoner og sorgbearbeidelse
- Kommunikasjon og samhandling med pasient, pårørende og andre fagpersoner
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Ressursforelesninger, dialogbasert undervisning, gruppearbeid, nettstøttet læring
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell hjemmeksamen med tilbud om 1 time veiledning før innleveringsfrist. Oppgavene utleveres når emnet begynner og går igjennom hele emnets varighet.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
2 interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
- Ledelse av sykepleiefaglig veiledningsgruppe ved egen arbeidsplass, 1 samling
- Muntlig presentasjon i gruppe
Læremidler
Oppgis ved studiestart