Innføring i krav til systematisk kvalitetsutvikling og vitenskapelig arbeid
2011-2012
-
SPL4111
- 5sp
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne forventes det at at studenten
- Vurderer innhold og relevans i forhold til fagutviklingsprosjekter i helsetjenesten
- Stiller relevante, kritiske spørsmål til en vitenskapelig publikasjon mht.
- studiens reliabilitet og validitet
- studiens etiske implikasjoner
- resultatenes relevans for egen kliniske praksis
Emnets temaer
- Hva er vitenskapelig kvalitet og troverdighet?
-
Spørsmål knyttet til reliabilitet og validitet
-Valg av kvantitativ eller kvalitativ tilnærming
-Valg av utforskende eller handlingsorienterte studier - Utdyping av problemstillinger knyttet til publiserte forskningsartikler av relevans for fordypningsområde.
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger, gruppearbeid, nettstøttet læring, oppgaveløsning
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen med tilbud om 1 time veiledning før innleveringsfrist. Oppgavene utleveres når emnet begynner og går igjennom hele emnets varighet.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
- Ledelse av sykepleiefaglig veildeningsgruppe ved egen arbeidsplass, 1 samling
- Muntlig presentasjon i tilknytning til eksamen
Læremidler
Oppgis ved studiestart