Klinisk sykepleievitenskap, teorier og modeller for omsorg og behandling
2011-2012
-
SPL4141
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
- SPL4081 Kunnskapssyn, læringssyn og fagutvikling eller tilsvarende
- SPL4091 Sykepleievitenskapelig grunnlagstenkning eller tilsvarende
- SPL4101 Etisk og juridisk ansvarlighet i kvalitetsutvikling eller tilsvarende
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne forventes det at studenten:
- Kan identifisere og kritisk analysere ulike kunnskapsformer i klinisk sykepleiepraksis, og deres gyldighet innenfor vitenskapelige kunnskapsparadigmer
- Kjenner til aktuell vitenskapsdebatt i sykepleien og diskuterer de konsekvenser en utvikling av sykepleievitenskap og forskning har for utdanning, praksis og ledelse av sykepleiefaget
- Analyserer kritisk forholdet mellom vitenskap og praksis i sykepleien med bakgrunn i aktuell litteratur og forskning
Emnets temaer
- Den kliniske sykepleievitenskapens innhold og struktur
- Sykepleieteori og erfaringskunnskap knyttet til akutt/kritisk og kronisk syke pasienter.
- Kunnskapsnivåer og kunnskapsformer i klinisk sykepleie Forholdet mellom klinisk sykepleievitenskap og beslektede kunnskapsområder Forholdet mellom klinisk sykepleievitenskap og sykepleietjeneste:
- Klinisk sykepleievitenskap som grunnlag for evaluering og endring av sykepleietjeneste og utdanning
- Utvikling av forskningsmiljøer i praksis, ledelse og utdanning
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Ressursforelesninger, dialogbasert undervisning, gruppearbeid, individuell IKT-basert veiledning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Individuell hjemmeksamen med tilbud om 1 time veiledning før innleveringsfrist. Oppgavene utleveres når emnet begynner og går igjennom hele emnets varighet.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
2 interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
- 2 skriftlige innleveringer i gruppe
- Deltagelse i sykepleiefaglig veiledning i gruppe 1 samling
- Muntlig presentasjon i tilknytning til eksamensoppgaven
Læremidler
Oppgis ved studiestart