Forskningsetikk
2011-2012
-
SPL4181
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
- SPL4091
- SPL4101
- SPL4141
- SPL4111
- SPL4151
Forventet læringsutbytte
- har kunnskap om og kan bruke forskningsetiske prinsipper
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- har kunnskap om forskerens etikk og kunne kritisk vurdere uredelighet i forskning.
- har kunnskap om søknad til REK og NSD
Emnets temaer
- Lover og forordninger som styrer forskning
- Forskningsetiske prinsipper og problemstillinger
- Forskerens etikk og uredelighet i forskning
- Forskningsetiske søknader
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Samling(er)/seminar(er)
Annet
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen med tilbud om veiledning før innleveringsfrist. Oppgavene utleveres når emnet begynner og går igjennom hele emnets varighet.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltagelse i ett seminar
- To studieoppgaver i gruppe
Læremidler
Polit, D. & Beck, C. (2011) Nursing Research. Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Lippincott Williams & Williams.
NOU 2005: 1 Norges offentlige utredninger. God forskning – bedre helse. Lov om medisinsk og helsefaglig forskning, som involverer mennesker, humant biologisk materiale og helseopplysninger (Helseforskningsloven). http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2005/nou-2005-01.html?id=389605
REK (Regionale etiske komitéer) http://helseforskning.etikkom.no/xnet/public
Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste. http://www.nsd.uib.no/