Kvalitative og kvantitative design og metoder
2011-2012
-
SPL4191
- 15sp
Anbefalt forkunnskap
SPL4111 Innføring i krav til systematisk fagutvikling og vitenskapelig arbeid eller tilsvarende
SPL4171 Vitenskapsteori og forskningsbasert kunnskap i klinisk sykepleie eller tilsvarende
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne forventes det at studenten
- kan formulere en problemstilling innen klinisk sykepleie
- kan beskrive og kontrastere ulike kvalitative og kvantitative tilnærminger med hensyn til design, hensikt, datainnsamlings- og analysemetoder
- kan kritisk granske instrumenter/intervjuguider for datainnsamling
- kan gjennomføre og kritisk granske kvalitativt forskningsintervju
- har fordypningskunnskap om deskriptiv og analytisk statistikk
- kan beskrive og forklare validitet og reliabilitet i kvantitative studier og troverdighet i kvalitative studier
Emnets temaer
- Kvantitative metoder; f.eks RCT-, kvasieksperimentelle-, tverrsnitts-, cohort studier, samt parametriske og ikke-parametriske analysemetoder
- Kvalitative metoder; f.eks fenomenologi, hermeneutikk, fenomenografi, grounded theory og innholdsanalyse
- Prinsipper for deltagerorientert forskning
- Ulike former for datainnsamlingsmetoder; f.eks intervju, observasjon, spørreskjemaer.
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Samling(er)/seminar(er)
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Eksamenen består av to deleksamener:
Del 1) Studenten får utdelt en artikkel for gjennomlesing én uke før eksamensdagen
Del 2) kl.8.00 eksamensdagen åpnes eksamensmappen i fronter med spørsmål relatert til innholdet i artikkelen. Innleveringsfrist er kl.13 samme dag.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltagelse ved seminarer gjennom hele perioden
- Studieoppgave i gruppe
- 2 gruppeveiledninger på studieoppgave
Læremidler
- Bjørndal, A. & Hofoss, D. (2004) Statistikk for helse- og sosialfagene. 2.utg. Oslo: Gyldendal akademisk.
- Erikson, M. (2010) Riktig kildebruk; kunsten å referere og siskre. Oslo: Gyldendal akademisk.
- Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009) Det kvalitative forskningsintervju. 2.utg. Oslo: Gyldendal akademisk.
- Polit, D. & Beck, C. (2011) Nursing research. Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Philadelphia: Lippincott Williams & Williams.
- Streubert Speziale, H.J. & Carpenter, D.R. (2007) Qualitative research in nursing. Advancing the Humanistic Imperative. Philadelphia: Lippincott Willams & Wilkins