Introduksjon til nettverksarbeid trinn I/II
2011-2012
-
VIU8341
- 15sp
Forventet læringsutbytte
VIU8341 vil gi studentene en grunnleggende oversikt over studentroller, rammer og hva studentene kan vente seg av hjelp og oppfølging fra Høgskolen. Sentralt vil være å få en innføring i arbeidsmetoder og læringsformer i studiet inkludert innhold, arbeids- og vurderingsformer. I tillegg vil emnet gi studentene en grunnleggende innføring i helsefilosofi, relasjonskompetanse, nettverkstenkning og kommunikasjonsprosesser. Sentralt vil være å få innsikt i nettverksmøters grunnlagstenkning gjennom å reflektere over de holdninger som ligger bak bruken av nettverksmøter. Gjennom arbeid med temaene i emnet skal studenten bli mer bevisst på eget menneske-, kunnskaps- og verdisyn og konsekvenser dette har for praksis.
- Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap innen sosialt nettverksarbeid
- Kandidaten kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- Kandidaten kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- Kandidaten kan gjennomføre et avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning
- Kandidaten kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- Kandidaten kan kommunisere om relevante faglige problemstillinger
Emnets temaer
- Student anno 2011, rettigheter og plikter
- Innføring i bruk av IKT (Fronter)
- Relasjonskompetanse
- Nettverksmøter
- Nettverksdialoger
- Reflekterende prosesser
- Salutogenese
- Positiv psykologi
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettbasert Læring
Obligatoriske oppgaver
Praksis
Prosjektarbeid
Refleksjon
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- Gruppebasert prosjektidépresentasjon
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Èn intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved ikke bestått skriftlig eller muntlig vurdering må studenten gå opp til ny eksamen i påfølgende semester.
Obligatoriske arbeidskrav
- Læringsplan
- Selvbiografi
- Kunnskapslogg 1
- Praksislogg 1
- Prosjektlogg 1
- Diskusjonsinnlegg 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8
Læremidler
- Aubert, A.-M., & Bakke, I. M. (2008) Utvikling av relasjonskompetanse: Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Brottveit, Å. (2002) På pasientens premisser – erfaringer med nettverksmøte i hjemmebasert psykiatrisk behandling i to Valdres kommuner. Diaforsk rapport 1/2002.
- Fyrand, L. (2005) Sosialt nettverk: Teori og praksis. (2. utg.). Oslo: Universitetsflgt.
- Valdres-Gjøvik prosjektet (2006) Bruk av nettverksmøter som intervensjon og behandlingsform i ambulant virksomhet. Prosjektrapport.
- Valdresprosjektet (2002) Nettverksmøtet. Prosjektrapport.
- Vigrestad, T., Hellandshølen, A. M. & Eriksen, L. H. (in press) Veileder for nettverksmøter. Oslo: Universitetsforlaget.
- Seikkula, J. (2000) Åpne samtaler. Oslo: Universitetsforlaget.
- Seikkula, J. & Arnkil, T. (2007) Nettverksdialoger. Oslo: Universitetsforlag.
- Svare, H. (2008) Den gode samtalen: Kunsten å skape dialog. Oslo: Pax.
- Eliassen, H. & Seikkula, J. (red) (2006) Reflekterende prosesser i praksis: Klientsamtaler, veiledning, konsultasjon og forskning. Oslo: Universitetsforlaget.
- Anderson, H. & Jensen, P. (red) (2008) Inspirasjon: Tom Andersen og reflekterende prosesser. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Antonovsky, A. (1999) Hälsans mysterium. Stockholm: Natur och kultur.
- Seligman, M. (2007) Ekte lykke: Den nye positive psykologien. Sandvika: Kaleidoskop.