Ledelse av nettverksmøter trinn I/II
2011-2012
-
VIU8371
- 15sp
Forventet læringsutbytte
VIU8371 vil gi studentene en praktisk fordypning i ledelse av nettverksmøter. Studenten skal sette seg inn i de teoretiske og praktiske aspektene ved ledelse av nettverksmøter. Sentralt vil være å få erfaring med nettverksmøtet gjennom ledelse av minst to nettverksmøter. Gjennom veileding på, refleksjon over og evaluering av egen praksis og arbeid med eksamen skal studenten videreutvikle sin evne til å hjelpe andre gjennom bruk av nettverksmøter.
- Kandidaten har avansert kunnskap innen følgende temaer:
- gjennomføring av åpne samtaler i nettverksmøter
- relasjonskompetanse og dens betydning for møtet mellom de profesjonelle, brukeren og dens sosiale nettverk
- kunne identifisere og analysere prosesser i nettverksmøter
- språkets og samtalens betydning for samhandling
- de spesielle utfordringer og muligheter knyttet til sosialt nettverksarbeid innen et av disse områdene; rus og avhengighet, psykisk helse, barn og unge og rehabilitering
- Kandidaten kan kritisk vurdere informasjon og fagstoff og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- Kandidaten har evne til å identifisere og reflektere over utfordrende situasjoner i møte med den kriserammete og hans/hennes sosiale nettverk, og handle i takt med, og med varhet for, de andres situasjon i et tempo som ivaretar deres ønsker og behov
Emnets temaer
- Emosjonsfokusert terapi
- Mentalisering
- Dialektisk atferdsterapi
- Mindfulness
- Etikk
- Egenutvikling som terapeut
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettbasert Læring
Obligatoriske oppgaver
Praksis
Prosjektarbeid
Refleksjon
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- Gruppebasert avsluttende eksamensoppgave (teller 50%)
- Poster og posterpresentasjon (teller 10%)
- Mappe (teller 40%)
- Alle deler må være bestått (karakter E eller bedre) for å få karakter i emnet
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved ikke bestått skriftlig eller muntlig vurdering må studenten gå opp til ny eksamen i påfølgende semester.
Obligatoriske arbeidskrav
- Praksislogg 6 og 7
- Kunnskapslogg 5
- Prosjektlogg 5
- Diskusjonsinnlegg 25, 26, 27, 28,29, 30, 31 og 32
- Egenvurdering
Læremidler
- Eliot, R. et al. (2004) Learning Emotion-Focused Therapy. Washington, DC: APA.
- Grelland, H. H. (2005) Følelsenes filosofi. Oslo: Abstrakt.
- Johnsen, A., Sundet, R. & Torsteinsson, V. W. (2000) Samspill og selvopplevelse: Nye veier i relasjonsorienterte terapier. Oslo: Tano Aschehoug, 2000.
- Bateman, A. & Fonagy, P. (2007) Mentaliseringsbasert terapi for borderline personlighetsforstyrrelse. Oslo: Arneberg.
- Kåver, A. (2005) Å leve et liv, ikke vinne en krig: Om akseptering. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Kåver, A. & Nilsonne, Å. (2005) Dialektisk atferdsterapi ved emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Nilsonne, Å. (2005) Hvem bestemmer i ditt liv? Om oppmerksomt nærvær. Oslo: Gyldendal Akademisk
- Kåver, A. & Nilsonne, Å. (2008) Å leve livet sammen. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Mace, C. (2008) Mindfulness and Mental Health: Therapy, Theory and Science. London: Routledge.
- Bøe, T. D. & Thomassen, A. (2007) Fra psykiatri til psykisk helsearbeid: Om etikk, relasjoner og nettverk. Oslo: Universitetsforlaget.
- Eide, S., et al (red.) (2008) Til den andres beste: en bok om veiledningens etikk. Oslo: Gyldendal akademisk.
- Eide, T. & Aadland, A. (2008) Etikkhåndboka for kommunenes helse- og omsorgstjenester. Oslo: Kommuneforlaget.
- Moore, T. (2005) Nattseilas: Om å navigere i livets mørke netter. Oslo: Cappelen.
- Schibbye, A.-L L. (2006) Livsbevissthet: Om å være tilstede i eget liv. Oslo: Universitetsforlaget.
- Yalom, I. (2003) Terapiens gave: Åpent brev til en ny generasjon terapeuter og deres pasienter. Oslo: Pax.