Tredje veiledet praksis
2011-2012
-
VPAIO4
- 15sp
Forutsetter bestått
VPAIO2 - Andre veiledet praksis
Forventet læringsutbytte
Studenten skal etter endte praksisperiode ha nådd målene for videreutdanningen i hhv. anestesi-, intensiv- eller operasjonssykepleie.
Studenten skal kunne fungere selvstendig som funksjonsdyktig anestesi-, intensiv- eller operasjonssykepleier.
• Etisk og juridisk ansvarlighet. Studenten skal:
- argumentere og utøve hhv. anestesi-, intensiv- eller operasjonssykepleie ut fra verdigrunnlag, yrkesetiske retningslinjer og kunnskap om etisk teori og lover som regulerer pasient og pårørendes rettigheter og helsepersonells plikter
• Kommunikasjon og samarbeid. Studenten skal:
- gi situasjonsbetinget veiledning og undervisning til pasienter og pårørende
- på basis av pedagogisk kunnskap kunne veilede og undervise andre
• Ansvar for egen læring og fagutvikling. Studenten skal:
- vise evne til fagutviklingen og benytte forskningsbasert kunnskap som grunnlag i praksis
- identifisere behov og delta i endringsprosesser som videreutvikler hhv. anestesi-, intensiv- eller operasjonssykepleien
• Administrasjon og ledelse. Studenten skal:
- ta ansvar for å lede eget fag ut i fra anerkjente prinsipper
- administrere seg selv og andre medarbeidere slik at pasientens helse ivaretas
- fungere i team, beholde oversikt og ro i uforutsette situasjoner og under tidspress
• Problemløsning .
Studenten i anestesisykepleierutdanningen skal:
- kunne utføre anestesisykepleierens helsefremmende, forebyggende,
behandlende, lindrende og rehabiliterende funksjon
- ta ansvar for planlegging, gjennomføring og evaluering av
anestesisykepleie til pasienten
- utøve anestesisykepleie slik at pasientens livsviktige funksjoner opprettholdes
- argumentere faglig og begrunne sine handlinger ut fra forskningsbasert kunnskap
- ha handlingskompetanse og -beredskap relatert til spesielle utfordringer ianestesiavdelingen
og prehospitalt
- vise kunnskap innen anestesi relatert til aldersdimensjonen
- bedømme akutte situasjoner selvstendig og delta aktivt i akuttsituasjoner
- håndtere avdelingens medisinsk tekniske utstyr på en forsvarlig måte
- dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid på en forsvarlig måte
- utøve anestesisykepleie med respekt for pasientens integritet, ressurser
og opplevelse av å være akutt/ kritisk syk
Student i intensivsykepleierutdanningen skal:
- utøve intensivsykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende funksjon
- ta ansvar for planlegging, gjennomføring og evaluering av intensivsykepleie til den komplekse intensivpasienten
- argumentere faglig og begrunne sine handlinger utfra forskningsbasert kunnskap
- bedømme akutte situasjoner selvstendig og delta aktivt i akuttsituasjoner
- håndtere avdelingens medisinsk tekniske utstyr på en forsvarlig måte
- dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid på en forsvarlig måte
- utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens integritet, ressurser og opplevelse av å være akutt/kritisk syk
- utøve intensivsykepleie slik at pasientens livsviktige funksjoner opprettholdes
Studenten i operasjonsykepleierutdanningen skal:
- utøve operasjonssykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende funksjon
- ta ansvar for planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie til pasienten
- argumentere faglig og begrunne sine handlinger utfra forskningsbasert kunnskap
- bedømme akutte situasjoner selvstendig og delta aktivt i akuttsituasjoner
- håndtere avdelingens medisinsk tekniske utstyr på en forsvarlig måte
- dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid på en forsvarlig måte
- utøve operasjonssykepleie med respekt for pasientens integritet, ressurser og opplevelse av å være akutt/kritisk syk
- utøve operasjonssykepleie slik at pasientens livsviktige funksjoner opprettholdes.
Emnets temaer
Tema fra hovedemne 1, 2 og 3 i Rammeplan for anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleie.
Pedagogiske metoder
Praksis
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
- Simuleringsøvelser
- Skriftlig og muntlig refleksjon
Vurderingsformer
Praksisvurdering
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Veiledet praksis vurderes av faglærer og kontaktperson i praksis.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Studenter som får ikke-bestått tredje veiledet praksis må kontakte studieprogramansvarlig for tilrettelegging av videre studieforløp.
Obligatoriske arbeidskrav
- Praksisstudieplan
- Ett pedagogiske framlegg
- Ett fagnotat
- Ved hospitering: hospiteringsrapport
Supplerende opplysninger
Retningslinjer for arbeidskrav.