Medievitenskap
2011-2012
-
IMT1281
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Studentene skal etter gjennomført emne ha opparbeidet breddekunnskap om sentrale temaer og teorier innenfor sentrale deler av medievitenskapen med hovedvekt på digitale medier. Studentene skal videre være i stand til å reflektere omkring medienes rolle i det moderne samfunnet. De skal videre være i stand til å finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling. De skal også være i stand til å benytte essay som formell uttrykksform.
Emnets temaer
- Kommunikasjonsmodeller
- Tegn, koder og tolkning
- Fortellinger og narratologi
- Konvergensbegrepet
- Remediering
- Internett:
- infrastruktur
- genrer og metaforer
- interaktivitet
- hypertekst
- kybertekst
- Vitenskaplig skriftproduksjon
Pedagogiske metoder
Essay
Forelesninger
Obligatoriske oppgaver
Refleksjon
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Det gjennomføres forelesinger parallelt med at det jobbes med refleksjonsnotater og essays. Det vil bli gitt to essayoppgaver, en gruppebasert (obligatorisk), og en individuell (karaktertellende). På begge essays vil det bli gitt veiledning underveis.
Vurderingsformer
Essay
Hjemmeeksamen, 48 timer
Vurderingsformer
- Individuelt essay (teller 30%)
- Individuell hjemmeeksamen, 48 timer (teller 70%)
Hver av delene må bestås separat.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
En intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Neste ordinære eksamen.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle trykte og skrevne, men innleverte besvarelser må være unike og ikke bære preg av å være kopiert fra andre kilder.
Obligatoriske arbeidskrav
Tre refleksjonsnotater
Ett essay
Læremidler
Gripsrud, J. (2007). Mediekultur og mediesamfunn 3. utgave, Universitetsforlaget
Fagerjord, A. (2008). Web-medier. Introduksjon til sjangre og uttrykksformer på nettet, 2. utgave, Universitetsforlaget