Mediehistorie og tekstteori
2011-2012
-
IMT2352
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Studentene skal gjøre seg kjent med mediehistorien i et bredt samfunnsmessig perspektiv (hovedvekten er lagt på den mediehistoriske utviklingen i Norge). Studentene skal også lære å kjenne typiske strukturer og sjangrer i vår tids digitale medier, og etablere et kritisk forhold til gjengs begrepsbruk knyttet til moderne informasjonsteknologi og digitale medier.
Emnets temaer
Språk, tekst og sjanger
Publisering og digitalisering i et kommunikasjonsperspektiv
Attenhundretallets medieinnovasjoner (og forutsetninger for medieutviklingen)
Nittenhundretallets medieutvikling
Konvergens og divergens
Strukturer og sjangrer i analoge og digitale medier
Den digitallitterære institusjonen
Hypertekstualitet
Interaktivitet
Multimedialitet
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Pedagogiske metoder (fritekst)
Skriving av to essay med formativ-iterativ veiledning.
Vurderingsformer
Essay
Skriftlig eksamen, 3 timer
Vurderingsformer
Essay (teller 45%)
Skriftlig eksamen, 3 timer (teller 55%)
Summativ karaktervurdering av to essay etter avsluttet semester.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Sensureres av emnelærer.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon på skriftlig eksamen. Essay må skrives på nytt ved neste ordinære avvikling av emnet.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
Ingen
Læremidler
- Eriksen, Trond Berg (2000) ; Budbringerens overtak . Andre utgave. Oslo: Universitetsforlaget
- NOU 1999: 26 Kap 3 Konvergens - Sammensmelting av tele-, data- og mediesektorene
- Schwebs, Ture og Hildegunn Otnes (2006). Tekst.no: strukturer og sjangrer i digitale medier . Andre utgave. Oslo: Landslaget for norskundervisning / Cappelen Akademisk Forlag
- Schwebs, Ture og Helge Østbye (2007); Media i samfunnet . Femte utgave. Oslo: Samlaget (i utdrag)
- Annen litteratur/artikler/notater
Supplerende opplysninger
Emnet er kun tilgjengelig for Bachelor i mediedesign (og som valgfag for et begrenset antall studenter) for Bachelor i mediemanagement.