Vitenskapelige metoder
2011-2012
-
IMT4421
- 5sp
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten
Kunnskap
- kunne analysere sentrale problemstillinger innen vitenskapsteori
- ha inngående kunnskap om sentrale spørsmål innen vitenskapsteori
- kjenne sentral terminologi for vitenskapelige arbeider
Ferdigheter
- foreslå en vitenskapelig problemstilling
- selvstendig kunne planlegge gjennomføringen av et vitenskapelig arbeid
- kunne søke etter akademiske publikasjoner ved hjelp av sentrale databaser for dette
- kunne tilrettelegge og analysere data fra vitenskapelige prosjekter
Generell kompetanse
- kunne lese og analysere akademiske publikasjoner
- kunne rapportere resultater fra vitenskapelige prosjekter, deriblant egenutførte vitenskapelige arbeider
- ha utviklet bevisste etiske holdninger i forhold til hvordan vitenskapelig metodikk anvendes
Emnets temaer
- Introduksjon til vitenskapsteori
- Hva kjennetegner god forskning
- Forskningsetikk
- Forskning som middel til systematisk fremgang
- Kvantitative og kvalitative forskningsdesign
- Hva karakteriserer gode problemstillinger og hvordan lager man en
- Litteraturstudier
- Metodevalg, inkludert planlegging, gjennomføring, og analyse av eksperimenter/studier.
- Bruk av forskningsdatabaser for problemløsning og forbedring
- Behandling av data/statistikk
- Utarbeidelse av prosjektplan
- Gjennomføring av risikoanalyse og gjennomførbarhetsanalyse
Pedagogiske metoder
Essay
Forelesninger
Nettbasert Læring
Prosjektarbeid
Veiledning
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 3 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontiunasjonseksamen.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Engelsk ordbok.
Obligatoriske arbeidskrav
Godkjent essay
Gjennomført praktisk prosjekt
Læremidler
Leedy, P D, and Ormrod, J E: "Practical Research, -Planning and design, 9th ed."Pearson Educational Int. ISBN-10: 0131365665
Samt tilleggslitteratur, utdelt eller gjort tilgjengelig i Fronter.