Brukskvalitetsmetodikk
2011-2012
-
IMT5341
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
IMT4032 Brukskvalitet og menneskelige faktorer
IMT4042 Brukerorientert informasjonsarkitektur
Forventet læringsutbytte
Kunnskaper /Ferdigheter
- Studenten skal ha praktisk og teoretisk kunnskap om metoder som benyttes for å gi produkter høy brukskvalitet.
- Studenten er i stand til å drøfte akademiske problemstillinger og betraktninger omkring temaet brukskvalitet.
Ferdigheter og generell kompetanse
- Studenten kan initiere, lede og utføre brukskvalitetsarbeid i prosjekt- og utviklingssammenheng.
Emnets temaer
- Brukersentrert design: ideologi og begreper
- Brukermedvirkning
- Brukskvalitetsarbeidets livssyklus
- Formativ-iterativ brukertesting
- Standarder og retningslinjer for brukskvalitetsarbeid
- Scenariometodikk
- Brukerrepresentasjoner: utvikling av personas
- Oppgave- og aktivitetsanalyse
- Heuristisk evaluering
- Brukskvalitetstesting i laboratorium
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Lab.øvelser
Prosjektarbeid
Samling(er)/seminar(er)
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 3 timer
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
Evaluering av sluttrapport fra prosjektarbeid (teller 40%) og skriftlig eksamen, 3 timer (teller 60%). Begge deler må bestås.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
2 interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved neste ordinær eksamen
Obligatoriske arbeidskrav
Aktiv deltakelse ved gjennomføring av to praktiske gruppeoppgaver (hvorav minst en gjennomføres i skolens laboratorium for universell utforming).
Muntlig framføring.
Læremidler
- Duchowski, Andrew T. ( 2007). Eye tracking methodology: Theory and practice . London: Springer
- Lazar, Jonathan, ed. (2007). Universal usability: Designing computer interfaces for diverse user populations . Chichester: John Wiley
- Lazar, Jonathan et al. (2010). Research methods in human-computer interaction . Chichester: John Wiley
Med forbehold; oppdatert litteraturliste for vårsemester pr nov 2011
Supplerende opplysninger
Noe overlapping med IMT4421 Vitenskapelig metoder og IMT4601 Research Project Planning. Deler av undervisning kan samordnes med disse emnene.