Konstruksjonslære II
2011-2012
-
BYG3061
- 10sp
Forutsetter bestått
- BYG1062 - Mekanikk
- BYG2042 - Statikk
- REA1042 - Matematikk 10
- REA1022 - Kjemi og miljø
- BYG1271 - Materiallære
- BYG1261 - Byggteknikk
- REA1051 - Matematikk 15
- REA2041 - Fysikk
Anbefalt forkunnskap
- BYG2052 - Konstruksjonslære 1
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne er målet at studentene skal:
- kunne utføre lastberegninger og ved hjelp av statiske analyse-metoder beregne dimensjonerende belastninger.
- kunne dimensjonere de fleste vanlige plass-støpte betong-konstruksjoner.
- kunne overslags-dimensjonere enkle prefabrikerte betong-elementer.
Emnets temaer
Tema 1: Statikk
-Statiske analyse-metoder. (3-moment, moment-fordeling pga. stivheter/redusert Cross-metode, influens-linjer)
Tema 2: Lastberegninger.(Egenlast, Nyttelst, Snø, Vind, Jordskjelv)
Tema 2: Betongdimensjonering.
- Søyler, fundamenter, støttemur, konsoller, flatdekker.
- Generelt om prefabrikkerte betongelementer.
- Stabilitet av bygninger.
- Skivevirkning med hulldekk-elementer.
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Obligatoriske oppgaver
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet foreleses med forelesninger på campus som er åpne for alle. Det gis veiledning på campus til oppsatte tider.
Emnet vil f.o.m. høsten 2012 være tilrettelagt for gjennomføring både for campusstudenter og nettstudenter. Den enkelte student vil da stå frtitt til selv å velge den formidlingsform som best er tilpasset eget behov.
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 5 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle trykte og skrevne, kalkulator som ikke kan kommunisere med andre.
Obligatoriske arbeidskrav
Ca. 10 øvinger, hvorav 75% må være godkjent.
Læremidler
- Norske standarder: NS-EN 1990, NS-EN 1991-1-1, NS-EN 1991-1-3, NS-EN 1991-1-4, NS-EN 1998-1, NS-EN 1992-1-1
- Forelesningsnotater for Konstruksjonslære II, utarbeidet av Harald Fallsen.