Prosjektledelse
2011-2012
-
K1122
- 15sp
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studentene være i stand til å:
- Anvende grunnleggende teoretiske prinsipper for planlegging og oppfølging, organisering og ledelse av prosjekter.
- Anvende teoretiske kunnskaper på prosjekter i egen bedrift.
- Beregne og gjennomføre fornuftige lønnsomhetsmessige tiltak ved planlegging og gjennomføring av prosjekter
- Beskrive hvordan elementer fra teori og metode kan nyttiggjøres i egen virksomhet (avsluttende selvvalgt fagoppgave)
Emnets temaer
- Prosjektadministrasjon – organisering, ledelse og styring
- Prosjektstyring – planlegging og oppfølging
- Organisering og ledelse av prosjekter
- Økonomi og lønnsomhet i prosjekter
- Praktisk/teoretisk fagoppgave
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Det forutsettes at studentene i forkant og etterkant av samlingene leser litteratur, gjør nettbaserte studieoppgaver, forberedelser før og etterarbeid etter samlingene.
I mellomperiode 1 (mellom 1. og 2. samling):
- Skal deltakerne arbeide med refleksjonsoppgaver basert på teori som er gjennomgått på første samling: Prosjektplanlegging og –oppfølgingsmetoder .
- Det vil i tillegg vil det bli gitt refleksjonsoppgaver som forbereder deltakerne på samling 2: Prinsipper for organisering og ledelse av prosjekter .
- Deltakerne vil også få en leseplan som forberedelse til samling 2.
I mellomperiode 2 (mellom 2. og 3. samling):
- Teori- og refleksjonsoppgaver hentet fra stoff som er gjennomgått på samling 2: Organisering og ledelse av prosjekter.
- Refleksjonsoppgaver som forbereder deltakerne på samling 3: Økonomi og lønnsomhet i prosjekter.
- Fagoppgave hvor deltakeren presenterer en skisse til praktisk løsning av prosjektadministrativ problemstilling ved egen virksomhet
- I tillegg vil deltakerne få en leseplan som forberedelse til samling 3.
I mellomperiodene vil oppgavepresentasjoner og -innlevering skje via Fronter. Det vil bli arrangert chat-sekvenser og gitt veiledning til avtalte, regelmessige tider.
PEDAGOGISKE METODER
- Nettstøttet læring
- Obligatoriske oppgaver
- Prosjektsimulator (hendelsesbasert øving)
- Test av deg som leder
- Oppgaveløsning / teoriøvinger
- Avsluttende fagoppgave knyttet til egen virksomhet (selvvalgt tema)
- Samling(er)/seminar(er)
- Veiledning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- Refleksjonsoppgaver (minst 80% må være bestått) teller 25 %
- 2 kunnskapstester teller 50 %
- Fagoppgaven teller 25 %
- Alle deler må være bestått for å få karakter i emnet
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor
Læremidler
Jarle, Ivar: ”Oppdrags- og prosjektledelse”, del I, II og III, Elforlaget 2009
(Kan kjøpes på første samling)