Animasjonsteknikk
2011-2012
-
K1163
- 5sp
Forutsetter bestått
K1159 E-pedagogikk: Metodikk for nettbasert læring
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
- ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om animasjonsteknikk og -historikk
- kunne planlegge og produsere enkle animasjonsfilmer til bruk i undervisning.
Emnets temaer
-
Teori om animasjon
- Historikk
- Generell innsikt i ulike typer teknikker
- Praktisk arbeid med utvalgte animasjonsteknikker
- Gjennomgang av produksjonsverktøy
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studenten lager filmsnutter for tre av animasjonsteknikkene som blir behandlet og avslutter med en valgfri animasjonsfilm som settes i en pedagogisk sammenheng. I tillegg leveres refleksjonsnotater til alle innleveringsoppgavene.
Det legges derfor stor vekt på egenaktivitet og veiledning via webkonferanse som tilbys en gang i uka.
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- Studenten skal produsere en animasjonsfilm til bruk i egen undervisning.
- Refleksjonsnotat på produksjonsprosess og egen læring, minimum to sider.
Endelig karakter settes på grunnlag av en helhetsvurdering av disse elementene.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Intern sensor
Obligatoriske arbeidskrav
Deltakelse i veiledning via nett innenfor de emnene som tas opp. Arbeidskravene knytter seg til to ulike områder:
• Obligatoriske oppgaver
• Deltakelse på veiledning via webkonferanse
Obligatoriske oppgaver:
Det gis 3 oppgaver i løpet av gjennomføringen, hvor samtlige skal være godkjent. Refleksjonsnotat skal leveres til hver av disse.
Deltakelse på veiledning
:
Som deltakelse regnes egne innlegg/forespørsler og svar på andres innlegg. Veiledningene avsluttes med at studenten skriver et kort refleksjonsnotat på ca en side. Minimum to veiledninger på nett.
Alle elementer må være godkjent.
Læremidler
Se egen pensumliste for hele studiet.
Supplerende opplysninger
Spesielt i forhold til tekniske forutsetninger: Det kreves noe kunnskap i bruk av enten foto-, web- eller videokamera. Tilgang på minst én av de nevnte kameratypene.
Software: Studenten må selv skaffe nødvendig programvare for produksjon av animasjonsfilmer.
Hardware: Studenten må ha tilgang til videokamera med "frame rec" eller digitalt fotoapparat.