Statistikk
2011-2012
-
REA1081
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
- REA1042-Matematikk 10 - Funksjoner med en variabel
- eller REA1101- Matematikk for informatikkfag
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studentene vise at de kan:
- Beregne middelverdi og standardavvik, forventningsverdi, varians og kovarians.
- Beregne sannsynligheter, spesielt å bruke diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsfordelinger.
- Beregne punkt- og intervallestimater for normalfordelte forventningsverdier og standardavvik.
- Gjennomføre en hypotesetest.
- Beregne korrelasjoner, beregne en rett linje med minste kvadraters metode og bestemme standardavvikene til konstantene i den rette linjen.
- Bruke statistikk til løsning av praktiske problemer innen utvalgte ingeniørfag.
Emnets temaer
Beskrivende statistikk:
- Beliggenhets-, sprednings- og samvariasjonsmål, regresjon.
Sannsynlighetsregning:
- Stokastisk modell, sannsynlighetsbegreper, betinget sannsynlighet, uavhengighet.
Sannsynlighetsfordelinger:
- Forventning,varians, standardavvik og kovarians.
- Binomisk og Poisson-fordeling. Rektangel-, normal-, Students t-, eksponential- og kjikvadratfordeling.
Metodelære:
-
Punkt- og intervallestimering, hypotesetesting:
Parametrene i normalfordeling (en og to variabler),
Binomisk- og Poissonfordeling. Lineær modell.
Simulering:
- Bruk av dataverktøy (Binomisk, normal og lineær modell)
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger 3t per uke.
Regneøvinger 2t per uke.
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 3 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Sensureres av én intern sensor.
Ekstern sensor benyttes periodisk (hvert 3 - 4 år) til retting og til utarbeidelse av eksamensoppgaver.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
- Godkjent kalkulator som ikke kan kommunisere med andre
- John Haugan: Tabeller og formelsamling (NKI).
- Hornæs: Formelsamling Statistikk HiG.
Obligatoriske arbeidskrav
Obligatoriske regneøvinger
Læremidler
- Løvås, Gunnar G.: Statistikk for universiteter og høgskoler, ISBN 82-15-00224-2