Norsk for Y-vei
2011-2012
-
SMF1171
- 0sp
Forventet læringsutbytte
Studentene skal kunne kommunisere skriftlig og muntlig på en hensiktsmessig måte. Språklige ferdigheter og kunnskaper skal inngå som nødvendig verktøy for bl.a. dokumentasjon, presentasjon og kvalitetssikring av utførte arbeidsoppgaver.
Emnets temaer
- Språket som verktøy for god kommunikasjon: sjangerinnsikt, gruppespråk, språkkulturell innsikt
- Grammatikk, språklige, stilistiske og grafiske virkemidler: struktur, god syntaks, leservennlig layout.
- De viktigste massemediene og hvordan de påvirker oss: radio og TV, internett og aviser og deres påvirkningskraft i hverdagen.
- Mål- og mottakeranalyse: redskap for bevisst kommunikasjon, praktisk metode for systematisk og klar informasjonsformidling.
- Bruk av IKT-hjelpemidler: tekstbehandlings- og presentasjonsprogrammer, dataprogrammer til å forbedre kvaliteten av skriftlige arbeider.
- Språket som verktøy i skriftlig kommunikasjon: utforming/layout, innhold, rettskriving og formelt oppsett av brev, utforming og struktur i ulike typer rapporter og andre skriftlige arbeider.
- Språket som verktøy i muntlig kommunikasjon: foredrag, presentasjoner, instruksjoner, debatter, formelle og uformelle møter.
- Språkets ulike funksjoner i samfunnet: norskkunnskaper som strekker seg ut over de rent formelle og gir forståelse fior ulikefunksjoner i lys av kontekst og pragmatisk nytteverdi.
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Oppgaveløsning
Prosjektarbeid
Pedagogiske metoder (fritekst)
Bruk av datalab
Vurderingsformer
Mappevurdering (utfyllende opplysning i tekstfelt)
Vurderingsformer
Mappa består av prosjektarbeid og 2-4 innleveringer.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Det er ingen kontinuasjonseksamen
Læremidler
Torvatn, Ann-Mari; Kommunikasjon for ingeniører. Tapir forlag. ISBN 82-519-1666-6