Bedrifts- og forretningssystemer
2011-2012 - SMF1301F - 10sp

Forventet læringsutbytte

  • Erkjenne bedriftens strategiske og markedsmessige forankring.
  • Innsikt i og kunnskap om næringlivets vekslende rammebetingelser, og dermed bedriftens stadige utviklingsbehov.
  • Forståelse for bedriftens funksjoner, prosesser og systemer der ledelsessystemet er det overordnede.
  • Se lederes - og egen fremtidg rolle - i bedriften og det tilhørende kompetansebehov. 

Emnets temaer

  • Innledning: Et grunnlag for god ledelse
  • Ledelse: En referanseramme
  • Ledelsesteorier: Inspirasjonskilder i ledelse
  • Ideologisk ledelse: Lederen som ideolog (misjonær, politiker, meningsdanner og forretningsutvikler)
  • Strategisk ledelse: Lederen som strateg (markedsplasserer og markedsfører)
  • Administrativ ledelse: Lederen som sosial arkitekt (organisator, koordinator, økonom og jurist)
  • Operativ ledelse: Lederen som trener (coach, pådriver og teamutvikler)
  • Selvledelse: Å utvikle seg selv (coach)
  • Dilemmaer ved ledelse: Paradokser, barrierer og motsetninger
  • Suksessfaktorer og fallgruver ved ledelse.

Pedagogiske metoder

Nettbasert Læring
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Veiledning

Pedagogiske metoder (fritekst)

  • Bedriftsbesøk der studentene har ansvaret for gjennomføring.
  • Emnet vil i hovedtrekk gjennomføres som et nettbasert studieløp, men det vil inngå en fysisk oppstartsamling ved start av studiet.
  • Et nettbasert løp innebærer at all kommunikasjon mellom veileder og studenter organiseres gjennom en digital læringsplattform, hvor forelesninger og/eller veiledning gjøres tilgjengelig.

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen, 4 timer

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

  • Ekstern sensor høst 2011.
  • Ekstern sensor benyttes periodisk til å evaluere innhold, opplegg og vurderingskriterier.

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

  • Ordinær kontinuasjon.
  • Godkjente obligatoriske oppgaver gyldige ved kontinuasjonsseksamen.

Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)

  •  Lov- og avtaleverk

Obligatoriske arbeidskrav

  • Studentinitierte, planlagte og gjennomførte bedriftsbesøk med intervju av tre ledere i bedrifter.
  • De intervjuede ledere skal ha ulike arbeidsfunksjoner, oppgaver, stillinger og nivåer.
  • Innlevering av skriftlig rapport fra intervjuene.

Læremidler

  • Morten Emil Berg: "Ledelse, verktøy og virkemidler", Universitetsforlaget, 3. utgave, ISBN 978-82-15-01423-4.
  • Øvingsoppgaver.

Supplerende opplysninger

  • Emnet er et grunnlagsemne for å motivere og gi bakgrunn for en helhetsforståelse. Målet er å forstå hvordan ulike bedrifter fungerer. Denne forståelsen skal gi et godt utgangspunkt for studiet videre.
  • Bedriftene må forholde seg til mange rammebetingelser, ulike markeder og stadige endringer i kundenes behov.
  • Det gis i dette emnet en breddeforståelse. Dybdeforståelsen blir gitt i andre parallelle og etterfølgende emner i studiet.
  • Emnet skal gi innsikt i hvordan bedriftsledere tenker og organiserer, eller burde organisere sin virksomhet i dagens næringsliv.
  • De tre røde trådene i studiet vil være ledelse, økonomi og markedsføring.