Markedsføring
2011-2012
-
SMF2062F
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
- SMF1042 - Økonomistyring
Forventet læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne:
- Ha kunnskaper og innsikt i markedsføring som funksjonsområde i bedrifter og organisasjoner.
- Ha ferdigheter til å utføre markedsføringsaktiviteter i det private næringsliv eller offentlig etat.
- Ha generell kompetanse til å utføre markedsundersøkelser og komme med forslag til bedring av bedriftens markedsføringsproblemer.
Emnets temaer
- Markedsføring på 2000-tallet
- Kundetilfredshet og -verdier
- Markedsorientert strategisk planlegging
- Måle markedsetterspørsel
- Overvåkning av markedet
- Kjøpsadferd i forbrukermarkedeet
- Kjøpsadferd i bedriftsmarkedet
- Konkurranse
- Markedssegmentering og målgrupper
- Posisjonering og differensiering av produktet gjennom livsløpet
- Nye markedstilbud og innovasjon
- Globale markedstilbud
- Case-studier
Pedagogiske metoder
Nettbasert Læring
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet vil gjennomføres som et nettbasert studieløp.
Et nettbasert løp innebærer at all kommunikasjon mellom veileder og studenter organiseres gjennom en digital læringsplattform, hvor også forelesninger og veiledning gjøres tilgjengelig.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, 24 timer
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen i gruppe eller individuelt.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor, ekstern sensor hvert 4. år, neste gang i 2014
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon
Obligatoriske arbeidskrav
2 cases må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Læremidler
Markedsføringsledelse, Philip Kotler, Gyldendal Norsk Forlag AS 2005, ISBN: 978-82-05-31582-2